The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed in July 1974, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where explicitly stated. The study should not be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power; in particular, it does not reflect the facts of geography, vulnerability or efficiency, except where these are touched upon in the section on the balance in Europe.
In general, national entries are grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in tabular form. Other tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and guided missile systems, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve), divisional organizations and arms transfer agreements. There is a separate section assessing the European theatre balance between NATO and the Warsaw Pact and summarizing the statistics of forces and weapons in Europe which are the subject of negotiations for mutual reductions. There is also a short essay emphasizing the care which should be used when making comparisons of defence expenditures expressed as a percentage of Gross National Products.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables. In addition, because some items have not appeared annually, an index is given on p. 104 which provides a guide to such occasional features in this and in the six previous editions.
The Institute assumes full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
The Military Balance is complemented by the Institute's other annual handbook, Strategic Survey, published each spring, which reviews the most significant issues of international security and strategic policy in every major country and area of the world during the previous calendar year and is designed to enable subsequent events to be followed.
September 1974
ВВЕДЕНИЕ
Военный баланс представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран во всем мире.
Он исследует факты военной мощи, как они существовали в июле 1974 года, и никаких прогнозов уровней силы или оружия за пределами этой даты не включены, кроме случаев, когда явно указано. Исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает фактов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они затрагиваются в разделе, посвященном балансу в Европе.
В целом национальные позиции сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные оборонные пакты и союзы. Информация о некоторых более мелких странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не требует более полного описания, приводится в табличной форме. В других таблицах приводится сравнительная информация о средствах доставки ядерного оружия и управляемых ракетных системах, оборонных расходах (с историческими тенденциями), военном персонале (действующем и резервном), организациях дивизий и соглашениях о передаче оружия. Отдельный раздел посвящен оценке европейского баланса между NATO и Варшавским пактом и обобщению статистических данных о силах и вооружениях в Европе, которые являются предметом переговоров о взаимных сокращениях. Существует также краткое эссе, подчеркивающее осторожность, которая должна использоваться при сравнении оборонных расходов, выраженных в процентах от валового национального продукта.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю использовать издание военного баланса. Важно ознакомиться с ними, поскольку они объясняют и уточняют данные, содержащиеся в национальных разделах и таблицах. Кроме того, поскольку некоторые позиции не появляются ежегодно, индекс дается на р. 104 который содержит руководство по таким позициям в этом и в шести предыдущих изданиях.
Институт несет полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны в равной степени сотрудничают друг с другом, поэтому некоторые цифры оценочные. Институт благодарен ряду своих членов и консультантов, которые оказали помощь в сборе и проверке материалов.
The Military Balance дополняется другим ежегодным справочником Института - Strategic Survey, который публикуется каждую весну и в котором рассматриваются наиболее важные вопросы международной безопасности и стратегической политики в каждой крупной стране и районе мира в течение предыдущего календарного года и который призван обеспечить возможность проведения последующих мероприятий.
Сентября 1974 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are indicated in the Table of Contents on p. iii. An alphabetical list, showing where each country entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each country entry (with the exception of those for some smaller countries) is arranged in a standard form: general information about population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP) and the current defence budget is followed by separate sections on the main armed services (army, navy, air force), each of which contains, where the information is available, sub-sections on reserves and, where relevant, on deployment of forces of a significant size.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence expenditure
The figures quoted for defence expenditure are the latest available. Table 3 on p. 80 provides. a comparison with past expenditures, expressed in S so as to afford international comparisons, but, as many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 4 there are comparisons of the expenditures for NATO countries for 1969-73 using a NATO definition of the items to be included, but in all other cases a national definition of defence expenditure is used (for a note on the problems of making such international comparisons, see essay on p. 102). The defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are estimates. The problem of arriving at Soviet defence expenditure is discussed in The Military Balance 1973-74, pp. 8-9, whilst a note on p. 50 below gives an indication of the difficulty of arriving at a figure for China.
Gross National Product (GNP)
GNP figures are usually quoted at current market prices. Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 2 uses both published and estimated GNP figures. Wherever possible the United Nations System of National Accounts has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following the method of R. W. Campbell in *A Shortcut Method of Estimating Soviet GNP' (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972, Northern Illinois University). For the People's Republic of China a range of estimates of GNP has been given in a note on p. 50.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate prevailing on I July of the relevant year, generally as reported to the International Monetary Fund (IMF). In all cases the conversion rates used are shown in the country entry but may not always be applicable to commercial transactions. In the case of the Soviet Union an exception has been made since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made but they have shortcomings too great to warrant using; the official rate is, however, given in the country section, together with one estimated conversion rate. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the IMF and Rumania (which is), for which the conversion rates used are those described in Estimates of GNP, Defense, Education, and Health Expenditures of East European Countries, 1960-70, United States Arms Control and Disarmament Agency paper ACDA/E-207 (Washington DC, December 1971).
Manpower
The manpower figures given are, unless otherwise stated, those of regular forces. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the country entry where appropriate. Paramilitary forces are here taken to be forces whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest that they may be usable in support, or in lieu, of regular forces. Further information on reserves is also included in Table 6.
Equipment
The equipment figures in the country entries cover total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. Except where the contrary is made clear, naval vessels of less than 100 tons structural displacement have been excluded. The term 'combat aircraft' comprises only bomber, fighter-bomber, strike, interceptor, reconnaissance, counter-insurgency and armed trainer aircraft (i.e. aircraft normally equipped and configured to deliver ordnance); it does not include helicopters. Basic technical details of the nuclear delivery vehicles (missiles, artillery and aircraft) available to NATO and Warsaw Pact countries are given in Table 1 on pp. 73-77. Where the term 'mile' is used when indicating the range or radius of weapon systems it means a statute mile.
Strength of Military Formations
The table below gives the average establishment strength of the major military formations used in the text. The figures should be treated as approximate, since military organization is flexible, and formations may be reinforced or reduced. The manning of formations may, of course, be well below these levels.
a. Army divisions only; a Marine Corps division has 18,000 men.
b. Strength of a regiment, which is the equivalent formation in the Soviet and Chinese command structure. (The term 'regiment' is, however, often employed, particularly in West European countries, to describe a battalion-size unit, and it is so used in The Military Balance.)
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact formations and squadrons have strengths similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore generally follow British practice. A detailed breakdown of the organization of Soviet, American, West German and British divisions is given in Table 7 on p. 83.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1974 are listed, under geographical regions, in Table 9 on pp. 88-93. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where these are known. Licensing arrangements, which are very widespread among the larger countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p. viii, immediately following these Notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a
$ sign appears it refers to United States dollars, unless otherwise stated. The term billion equals 1,000 million.
ПРИМЕЧАНИЯ ДЛЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы указаны в оглавлении на стр. 111. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая страна, находится на стр. 2, после этих Примечаний. До такой степени, что национальные варианты разрешения каждой стране (за исключением небольших стран) осуществляется в стандартной форме: общие сведения о численности населения, военной службы, общей численности военных, валового национального продукта (ВНП) и нынешний оборонный бюджет, далее следуют отдельные разделы по основным вооруженным силам (армия, флот, ВВС), каждый из которых содержит, где эта информация доступна, подразделы: резервы и, в соответствующих случаях, развертывание сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляются в каждом из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне с менее формальными механизмами тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
Приведенные данные о расходах на оборону являются самыми последними. Таблица 3 на стр. 80 приводится сопоставление с прошлыми расходами, выраженными в $, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления, однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, цифры неизбежно будут соответствовать показателям, приведенным в предыдущих изданиях "военного баланса". В таблице 4 приводятся сопоставления расходов стран NATO за 1969-1973 годы с использованием определения NATO подлежащих включению статей, однако во всех других случаях используется национальное определение расходов на оборону (примечание о проблемах проведения таких международных сопоставлений см. 102). Расходы на оборону Советского Союза и Китайской Народной Республики являются оценочными. Проблема получения величины советских оборонных расходов обсуждается в военном балансе 1973-74, стр. 8-9, при этом записка на стр. 50 ниже дает представление о трудности выработки показатель для Китая.
Валовой национальный продукт (ВНП)
Показатели ВНП обычно котируются по текущим рыночным ценам. В тех случаях, когда данные из опубликованных источников в настоящее время отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 2 используются как опубликованные, так и оценочные показатели ВНП. Там, где это возможно, в качестве шага на пути к большей сопоставимости использовалась система национальных счетов Организации Объединенных Наций, а не национальные цифры. Для Советского Союза оценки ВНП производятся в рублях по методике Р. В. Кэмпбелла в * A Shortcut Method of Estimating Soviet GNP' (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972, Northern Illinois University) Что касается Китайской Народной Республики, то в примечании на стр. 50.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставления данные в национальной валюте были пересчитаны в доллары США по курсу, действовавшему на 1 июля соответствующего года, как правило, как сообщалось Международным Валютным Фондом (МВФ). Во всех случаях используемые курсы пересчета показаны в записи страны, но не всегда могут быть применимы к коммерческим операциям. В случае Советского Союза было сделано исключение, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов пересчета, однако они имеют слишком большие недостатки, чтобы их можно было использовать; однако официальный курс приводится в секции страны вместе с одним расчетным коэффициентом пересчета. Дальнейшие исключения ряда восточноевропейских государств, которые не являются членами МВФ и Румыния (которая), для которых коэффициенты пересчета используются те, что описаны в Estimates of GNP, Defense, Education, and Health Expenditures of East European Countries,1960-70, United States Arms Control and Disarmament Agency, Washington DC, December 1971 (ACDA/E-207).
Личный состав
Приведенные данные о численности личного состава, если не указано иное, относятся к регулярным силам. В соответствующих случаях в справке по стране указывается также численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Под военизированными формированиями здесь понимаются силы, оснащение и подготовка которых выходят за рамки обязанностей гражданской полиции и чей устав и контроль позволяют предположить, что они могут использоваться для поддержки регулярных сил или вместо них. Дополнительная информация о резервах также приводится в таблице 6.
Вооружение
Данные о вооружении в справках по странам охватывают все вооружения, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны действующие эскадрильи. За исключением случаев, когда четко указывается обратное, исключаются военно-морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин ''combat aircraft': включает только бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, штурмовики, перехватчики, разведывательные, противо-повстанческие и вооруженные учебно-тренировочные самолеты (т. е. самолеты, как правило, укомплектованные, и назначенные, доставлять боеприпасы); он не включает вертолеты. Основные технические данные о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющихся в распоряжении стран NATO и Варшавского договора, приведены в Таблице 1 на стр. 73-77. Термин "миля" используется при указании дальности или радиуса действия оружейных систем, он означает статутную милю (1,6 км).
Численность воинских формирований
В таблице ниже приводится средняя численность основных воинских формирований, использованных в тексте. Цифры следует рассматривать как приблизительные, поскольку военная организация является гибкой и формирования могут быть усилены или сокращены. Комплектование формирований может, конечно, быть значительно ниже этих уровней.
a. Только армейские дивизии; дивизия морской пехоты насчитывает 18 000 человек.
b. Численность полка, что эквивалентно формированию в Советской и Китайской командных структурах. (Термин "полк", однако, часто используется, особенно в западноевропейских странах, для описания подразделения размером с батальон, и он так используется в военном балансе.)
В силы дивизий включаются только органические подразделения и исключаются вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизии. Формирования и эскадрильи Варшавского договора имеют силы, аналогичные Советскому Союзу. Формирования и эскадрильи NATO, не включенные в таблицу, имеют показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, имеют американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике. Подробная разбивка организации Советского, американского, западногерманского и британского отделов приведена в таблице 7 на стр.83.
Поставки оружия
Основные соглашения о поставках оружия, заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1973 года, перечислены в разделе "географические регионы" в таблице 9 на стр. 88-93. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там же указываются предполагаемые сроки поставки, если они известны. Лицензионные соглашения, которые широко распространены в более крупных странах, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства читателя некоторые важные аббревиатуры поясняются еще раз при первом использовании. Знак $ означает, если не указано, доллар США. Термин миллиард равен 1000 миллионам.
At the summit conference in Moscow at the end of June 1974, the United States and the Soviet Union reached no new agreement to limit offensive missiles. Each is continuing the deployment of new and improved systems within the limits agreed in 1972, and the pace of research and development is unchecked.
Offensive Systems
THE UNITED STATES will have deployed 529 Minuteman 3 ICBM by the end of 1974, each with 3 MIRV, and is to procure a further 21 in the first half of 1975 to complete the programme of 550 Minuteman 3 with up to 1,650 warheads. When this conversion is complete, the remainder of the force will consist of 450 Minuteman 2, each with 3 MRV. The option to deploy a larger Minuteman 3 force is left open. A programme to strengthen substantially the 1,000 Minuteman silos has been started (to be completed by 1978), and a new Command Data Buffer system is being installed to allow rapid retargeting.* (* For a discussion of the flexible targeting doctrine, see Strategic Survey1973 (London: IISS, 1974), pp. 56-60.)
At sea, 352 Poseidon SLBM, each with 10-14 MIRV, have been, or are about to be, deployed in 22 submarines; conversion of another 9 submarines to Poseidon will be complete by 1977, when only 10 Polaris A-3 submarines will remain in service. Work has started on the Trident I SLBM with a 4,600 mile range, designed to carry MARV warheads, capable of being installed on Poseidon submarines or in the new 24-tube Trident submarine*. (*MARV: manoeuvrable re-entry vehicles (i.e., which can be manoeuvred during the terminal phase of their flight)). The projected production rate of the Trident submarine is 2 a year, and the first is to be operational at the end of 1978. There are to be 10 in all, replacing the 10 Polaris A-3 boats mentioned above and so remaining within the total of 41 submarines permitted under SALT. (The SALT Interim Offensive Agreement runs out in 1977. If, as present plans indicate, the 10 Polaris submarines are replaced with Trident, the United States would have 736 SLBM by the early 1980s - 26 more than the SALT total permits, even after using the freedom allowed by the Interim Offensive Agreement to replace 54 Titan 2 ICBM with new SLBM.) If and when such programmes are completed, the United States would have ICBM and SLBM carrying over 9,000 separately targetable warheads.
Though unconstrained by SALT, strategic bomber aircraft have been reduced (by 2 B-52 squadrons), but the B-l supersonic bomber (which is to replace the B-52) is scheduled to make its first flight by early 1975. A decision on whether to procure a B-l force of 241 is to be made in 1976.
There are a number of projects in earlier stages of development, the discontinuance of some of which is said to depend on the willingness of the Soviet Union to agree on mutual restraint. The accuracy of Minuteman 3 is to be improved, largely through testing and software (electronic) changes, and a higher-yield warhead is under study, as is terminal guidance for both Minuteman 3 and Poseidon. More distant programmes include a new, large-payload ICBM launched from existing silos and a new mobile missile, either ground- or air-launched (though the development of a mobile missile has been specifically made dependent on the Soviet Union embarking on such a course first). Development is also continuing of a new low-flying, strategic cruise missile which could be launched by aircraft, submarines or surface vessels. In addition, funds have been requested for the study of a smaller and less costly SSBN which might eventually replace the Polaris/Poseidon fleet.
THE SOVIET UNION is also undertaking important developments in strategic offensive systems. On land, 1,575 ICBM are now deployed (48 more than last year and 43 short of the ceiling imposed by the 1972 SALT Interim Agreement), and the remaining 12 new silos are likely to be operational soon, bringing the ICBM total to 1,587. Development has continued of four new ICBM: the SS-X-18, a large liquid-fuelled missile in the SS-9 class (it could fit into slightly modified SS-9 silos); the SS-X-I7 and the SS-X-19, two liquid-fuelled missiles with three to five times the throw-weight of the SS-11; and the SS-X-16, a solid-fuelled missile in the SS-13 class, which may have fixed and mobile versions. The 25 large silos started in 1970 are thought likely to be operational by mid-1975 with SS-X-18 missiles, which would then bring the Soviet 'heavy' ICBM total to the 313 permitted by the Interim Agreement. All four of the new ICBM have greater accuracy than those now deployed. The SS-X-18 has been tested with a single large RV and with 5-8 MIRV in the MT range. The SS-X-17 and SS-X-19 appear to be alternative replacements for the SS-11, with the latter seen as the most likely choice. The first has been tested with a single MT-range RV and with 4 MIRV, the second only with 4-6 MIRV. If three of the four new systems are fully deployed, the Soviet ICBM throw-weight would increase from the present 6-7 million pounds to 10-12 million pounds and would be able to deliver some 7,000 separately-targeted warheads in the MT range. (This compares with the present United States ICBM capability to deliver 2,000 separately-targeted warheads with 1-2 million pounds throw-weight.)
At sea, the Soviet Union has increased its SLBM to 720 (in 70 submarines), 92 more than a year ago. Two more Y-class boats have been launched, each with 16 SS-N-6 (1,500-1,750 mile range), making 33. Six more D-class have also been launched, making 9, each with 12 SS-N-8 with a range of 4,600 miles - the longest range of any operational SLBM. Only these two classes of submarine count against the SALT ceiling of 62 'modern' submarines. If the building rate is 6-8 per year, as has been estimated, the figure of 62 'modern' boats could be reached by around mid-1977. The current number of missiles in these and older nuclear-powered boats is 660, compared with the ceiling of 950 'modern' SLBM (this ceiling assumes that SLBM replace older ICBM; if not, the SLBM ceiling is 740). Since 18 or 19 D-class boats (each with at least 12 missiles) are under construction or have been launched, and there are 33 Y-class (each with 16), a combined total of at least 744 'modern' SLBM seems intended, thus exceeding the lower ceiling figure of 740. Newer D-class submarines being built may carry more than 12 missiles. A new version of the SS-N-6, with MRV, has been tested, probably to be' carried by Y-class submarines. In addition, a 400-mile range submarine-launched missile, the SS-N-13, which may be ballistic, is undergoing tests and may be deployed in 1975.
The first squadron of the new Soviet bomber, Backfire, may enter service in 1974/1975, with a range and refueling capacity that could give it an intercontinental role.
Defensive Systems
Though the 1974 Moscow summit conference produced no new offensive missile limits, it did produce agreement to limit ABM to a single deployment area for each super-power (those which now exist) instead of two. The United States will thus not proceed with the deployment of ABM around Washington nor the Soviet Union with the site for ICBM defence. The Safeguard ABM defence for the Mimiteman force at Grand Forks becomes operational in mid-1975, and research is continuing on improving ballistic missile interceptors and radars. The Soviet Union has not added to the 64 ABM launchers deployed in the Moscow area, but has conducted flight tests of new interceptors. As far as early warning systems are concerned, the United States is continuing work on the Over-the Horizon Backscatter (OTH-B) radar, and funds have been requested for new SLBM warning radars. The Soviet Union is also developing an OTH radar system. While the United States has reduced numbers of interceptor aircraft and SAM units, the Soviet Union has brought the advanced interceptor aircraft MiG-25 Foxbat widely into service.
General-purpose Forces
The numbers in the United States armed forces have fallen by some 78,900 to 2,174,000 while those of the Soviet Union are 100,000 higher at 3,525,000.
Each is improving its conventional weapon systems. The United States has committed funds to a fourth nuclear-powered aircraft carrier; 30 new DD-963 GM destroyers are to be delivered by the end of 1978; and five nuclear-powered frigates are under construction. Twenty-seven nuclear powered attack submarines have been funded (to add to the 61 now in service), as have new antiship missiles. A new main battle tank, the XM-1, is being developed, the procurement of anti-tank missiles accelerated, and new air defence missiles are planned. The F-15 air superiority fighter is to become operational in 1976, and much work is going into defence-suppression weapons, electronic countermeasures and remotely piloted vehicles, prompted in part by lessons of the Arab-Israeli war. The Soviet Union is building a second S/VTOL aircraft carrier and has deployed new Kara-class cruisers, with three separate missile systems, and Krivak-class destroyers. A new fighter-bomber is under development (Fencer A, designed for ground attack), and others, such as the MiG-23 and Su-20, are in service. A new tank is in production. The two super-powers are thus modernizing their general-purpose forces across the whole range, matching the development in strategic systems.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Стратегическое оружие
На конференции на высшем уровне в Москве в конце июня 1974 года, Соединенные Штаты и Советский Союз достигли нового соглашения об ограничении наступательных ракет. Каждый продолжает развертывание новых и усовершенствованных систем в пределах, согласованных в 1972 году, и темпы исследований и разработок неизвестны.
Наступательные Системы
США намерены развернуть 529 МБР Minuteman 3 в конце 1974 года, каждый с 3 РГЧ ИН, и приобрести еще 21 в первой половине 1975 года для завершения программы 550 Minuteman 3 с 1650 боеголовками. Когда это перевооружение будет завершено, оставшаяся часть сил будет состоять из 450 Minuteman 2, каждый с 3 РГЧ. Возможность развертывания более крупных сил Minuteman 3 остается открытой. Программа по укреплению 1000 ШПУ Minuteman началась (завершится в 1978), и новые Командные Буферные системы данных могут быть установлены, чтобы позволить быстрое перенацеливание. * (*Обсуждения гибкого нацеливания, смотри Strategic Survey1973 (London: IISS, 1974), pp. 56-60.)
На море на 22 подводных лодках было или будет развернуто 352 БРПЛ Poseidon, каждая из которых имеет по 10-14 РГЧ ИН; конверсия еще 9 подводных лодок в Poseidon будет завершена к 1977 году, когда на вооружении останутся только 10 подводных лодок с Polaris A-3. Начаты работы по созданию БРПЛ Trident I дальностью 4 600 миль, предназначенной для несения боеголовок MARV, которые могут быть установлены на подводных лодках Polaris A-3 или на новой 24-шахтной подводной лодке Trident *. (*MARV: маневренные боеголовки (т. е., которые могут маневрировать в конечной фазе полета). Прогнозируемое производство подводных лодок Trident составляет 2 в год, а первая должна быть введена в эксплуатацию в конце 1978 года. Всего их должно быть 10, заменив 10 упомянутых выше лодок Polaris A-3 и, таким образом, останутся в общей сложности 41 подводная лодка, разрешенная ОСВ. (Временное наступательное соглашение по СНВ истекает в 1977 году. Если, как показывают нынешние планы, 10 подводных лодок Polaris будут заменены Trident, Соединенные Штаты будут иметь 736 БРПЛ к началу 1980-х годов на 26 больше, чем разрешено общим количеством ОСВ, даже после использования, разрешенной временным соглашением о наступательных вооружениях, замены 54 МБР Titan 2 на новую БРПЛ.) Если такие программы будут завершены, то Соединенные Штаты будут иметь на МБР и БРПЛ более чем 9000 отдельно нацеливаемых боеголовок.
Несмотря на то, что стратегические бомбардировщики были сокращены (на 2 эскадрильи B-52), но сверхзвуковой бомбардировщик B-1 (который должен заменить B-52) должен совершить свой первый полет в начале 1975 года. В 1976 году должно быть принято решение о том, следует ли закупать 241 бомбардировщиков.
На ранних стадиях разработки находится ряд проектов, прекращение некоторых из которых, как утверждается, зависит от готовности Советского Союза договориться о взаимной сдержанности. Точность Minuteman 3 должна быть улучшена, в основном за счет тестирования и программных (электронных) изменений, и в настоящее время изучается боеголовка более высокой мощности, а также терминальное руководство как для Minuteman 3, так и для Poseidon. Более отдаленные программы включают новую МБР большой грузоподъемности, запущенную из существующих шахт, и новую мобильную ракету наземного или воздушного базирования (хотя разработка мобильной ракеты была специально поставлена в зависимость от того, начнет ли её Советский Союз первым). Продолжается также разработка новой низколетящей стратегической крылатой ракеты, которая могла бы запускаться самолетами, подводными лодками или надводными кораблями. Кроме того, были запрошены средства для изучения меньшей и менее дорогостоящей ПЛАРБ, которая в конечном итоге может заменить флот Polaris/Poseidon.
Советский Союз также проводит важные разработки в области стратегических наступательных систем. На суше 1,575 МБР сейчас развернуты (на 48 больше, чем в прошлом году и на 43 ниже установленного верхнего предела временного договора ОСВ 1972), а остальные 12 новых шахт могут быть развернуты, в результате численность МБР будет 1,587. Продолжалось развитие четырех новых МБР: SS-Х-18, большой жидко-топливной ракеты класса SS-9 (могут устанавливаться в слегка модифицированных SS-9 шахтах); SS-X-17 и SS-X-19, две жидко-топливные ракеты c забрасываемым весом в 3-5 раз больше чем SS-11; и SS-X-16, твердотопливная ракета класса SS-13, которая может иметь стационарную и мобильную версии. Считается, что 25 больших шахт, начатых в 1970 году, вероятно, будут введены в эксплуатацию к середине 1975 года с ракетами SS-X-18, что доведет число советских "тяжелых" МБР до 313, разрешенных временным соглашением. Все четыре новых МБР обладают большей точностью, чем развернутые в настоящее время. SS-X-18 была испытана с одиночной большой ГЧ и с 5-8 РГЧ ИН мегатонного диапазона. SS-X-17 и SS-X-19, по-видимому, являются альтернативными заменами SS-11, причем последняя рассматривается как наиболее вероятный выбор. Первый тестировался с одной ГЧ МТ-класса и с 4 РГЧ ИН, второй только с 4-6 РГЧ ИН. Если три из четырех новых систем будут полностью развернуты, то забрасываемй вес советских МБР увеличится с нынешних 6-7 миллионов фунтов до 10-12 миллионов фунтов и сможет они смогут доствавить около 7000 отдельно нацеленных боеголовок МТ класса. (Это сопоставимо с нынешним потенциалом МБР Соединенных Штатов по доставке 2000 отдельно нацеленных боеголовок массой 1-2 миллиона фунтов.)
На море Советский Союз увеличил число БРПЛ до 720 (на 70 подводных лодках) на 92 больше, чем год назад. Были спущены еще две лодки Y-класса, каждая с 16 SS-N-6 (1500-1750 миль), теперь их число составляет 33. Еще 6 D-класса были готовы, доведя число до 9, каждая с 12 SS-N-8 с дальностью полета 4,600 миль - самая большая из всех действующих БРПЛ. Только эти два класса подводных лодок считаются для потолка ОСВ в 62 "современных" подводных лодок. Если скорость строительства составляет 6-8 в год, как было оценено, цифра 62 "современных" лодок может быть достигнута примерно к середине 1977 года. В настоящее время количество ракет на этих и более старых атомных лодках составляет 660 по сравнению с потолком 950 "современных" БРПЛ (этот потолок предполагает, что БРПЛ заменит более старые МБР; если нет, то потолок БРПЛ - 740). 18 или 19 лодок D-класса (как минимум 12 ракет на каждой) находятся в стадии строительства или были спущены, и есть 33 Y-класса (на каждой по 16), в общей сложности не менее 744 'модерн' БРПЛ, окажется выше потолка в 740. Новые подводные лодки класса D могут нести более 12 ракет. A. новая версия SS-N-6 с РГЧ была испытана, вероятно, для несения подводными лодками Y-класса. Кроме того, в настоящее время проводятся испытания и в 1975 году может быть развернута подводная ракета SS-N-13 - 400-мильная ракета подводного базирования.
Первая эскадрилья нового советского бомбардировщика, Backfire, может поступить на вооружение в 1974/1975 годах, с дальностью и способностью дозаправки, которые могли бы дать ему межконтинентальную роль.
Оборонительные системы
Хотя Московская конференция на высшем уровне 1974 года не установила новых пределов для наступательных ракет, она все же привела к соглашению об ограничении ПРО одним районом развертывания для каждой сверхдержавы (те, которые существуют сейчас) вместо двух. Таким образом, Соединенные Штаты не приступят к развертыванию ПРО вокруг Вашингтона и Советского Союза для обороны МБР. Safeguard ПРО сил Mimiteman в Гранд-Форкс готова к середине 1975 года, и продолжаются исследования по совершенствованию баллистических перехватчиков и радаров. Советский Союз не добавил к 64 пусковым установкам ПРО, развернутым в Подмосковье, но провел летные испытания новых перехватчиков. В системах раннего предупреждения США продолжает работы над загоризонтной РЛС (ОТН-В), и были запрошены средства на новые радары предупреждения о БРПЛ. В Советском Союзе также разрабатывается радиолокационная система OTH. В то время как Соединенные Штаты сократили количество самолетов-перехватчиков и ЗРК, Советский Союз ввел в эксплуатацию усовершенствованный самолет-перехватчик МиГ-25 Foxbat.
Силы общего назначения
Численность Вооруженных сил США сократилась примерно на 78,900 до 2,174,000 в то время как Советский Союз увеличил на 100,000 до 3,525,000.
Каждый совершенствует свои системы обычного оружия. Соединенные Штаты выделили средства на 4-й атомный авианосец; 30 новых эсминцев DD-963 должны быть поставлены к концу 1978 года; и 5 атомных фрегатов находятся в стадии строительства. 27 атомных подводных лодок, а также новые противокорабельные ракеты были профинансированы (в дополнение к 61 находящейся на вооружении). Разрабатывается новый основной боевой танк - XM-1, ускоряются закупки противотанковых ракет, планируются новые ракеты ПВО. Истребитель превосходства в воздухе F-15 готовится вступить в строй в 1976 году, и большие работы в области РЭБ и дистанционно пилотируемых аппаратов, что отчасти связано с уроками арабо-израильской войны. Советский Союз строит второй авианосец S/VTOL и развернул новые крейсеры класса Kara с тремя отдельными ракетными системами и эсминцы Krivak-класса ". Разрабатывается новый истребитель-бомбардировщик (Fencer A, предназначенный для наземных атак), и другие, такие как МиГ-23 и Су-20, находятся на вооружении. Новый танк находится в производстве. Таким образом, две сверхдержавы модернизируют свои силы общего назначения по всему спектру, что соответствует развитию стратегических систем.
THE UNTIED STATES
Population: 213,460,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,174,000 (40,500 women).
Estimated GNP 1973: $1,289.1 billion.
Defence budget 1974-75: 585,800 million.*
(* Expected Outlay, Fiscal Year 1975. New Obligational Authority, $92,899 million; Total Obligational Authority, $92,579 million.)
Strategic Nuclear Forces: (Manpower is included in Army, Navy and Air Force totals.)
OFFENSIVE:
(A) Navy: 656 SLBM in 41 submarines.
22 SSBN, each with 16Poseidon.
19 SSBN, each with 16Polaris A3.
(B) Strategic Air Command: ICBM: 1054.
21 Minuteman 1.
450 Minuteman 2.
529 Minuteman 3.
54 Titan 2. Aircraft:
Bombers: 503.* (*Two B-52 sqn equivalents and 1 tanker sqn are rotated for duty in South-East Asia.)
66 FB-111A in 4 sqns with SRAM
180 B-52G in 12 sqns with SRAM
75 B-52H in 5 sqns with SRAM
120 B-52D in 8 sqns.
22 B-52F in 1 sqn (training).
Tankers: 615 KC-135 in 38 sqns.
Aircraft in active storage or reserve include 40 B-52D/F/G/H and 130 KC-135.
Strategic Reconnaissance: 10 SR-71A in 1 sqn; RC/EC-135, DC-130, U-2.
SRAM - Short Range Attack Missile (1,140 to be operational by mid-1975).
DEFENSIVE:
North American Air Defence Command (NORAD), HQ at Colorado Springs, is a joint American-Canadian organization.
US forces under NORAD are Aerospace Defence Command (ADC). ABM: Safeguard system with 30 Spartan and 70 Sprint ABM in 1 site to be complete by mid-1975. Aircraft (excluding Canadian):
Interceptors: 532.
(i) Regular: 7 sqns with F-106A (to be 6).
(ii) Air National Guard: 6 F-101B sqns; 10 F-102A sqns; 4 F-106A sqns (to be 6 sqns F-101, 2 sqns F-102, 6 sqns F-106 by mid-1975).
AEW aircraft: 3sqns with EC-121 (being reduced). SAM: 261, 21 Nike-Hercules batteries (to be withdrawn by mid-1975). Warning Systems:
(i) Satellite-based early warning system: three early warning satellites, one on station over the Eastern Hemisphere, two over the Western;
surveillance and warning system to detect launchings from SLBM, ICBM and Fractional Orbital Bombardment Systems (FOBS).
(ii) Space Detection and Tracking System (SPADATS): USAF Spacetrack (7 sites), USN SPASUR and civilian agencies;
Space Defense Centre at NORAD HQ. Satellite tracking, identification and cataloguing control,
(iii) Over-the-Horizon, Forward Scatter (OTH): 440L radar system with 9 sites; capable of detecting, but not tracking, ICBM very early in flight,
(iv) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS): 3 stations, in Alaska, Greenland and England; detection and tracking radars with an
ICBM and IRBM capability,
(v) Distant Early Warning (DEW) Line: 31 stations, roughly along the 70 RN parallel,
(vi) Pinetree Line: 23 stations in central Canada,
(vii) 474N: SLBM detection and warning net of 4 stations on the East, 1 on the Gulf and 3 on the West coasts of the United States,
(viii) Back-Up Interceptor Control (BUIC): system for air defence command and control (all stations except one now semi-active),
(ix) Semi-Automatic Ground Environment (SAGE) system for co-ordinating all surveillance and tracking of objects in North American airspace;
6 locations; combined with BUIC.
(x) Ground radar stations: some 55 stations manned by Air National Guard; augmented by the Federal Aviation Administration stations.
Nine joint use stations now in service. Army: 782,000 (13,700 women).
3 armoured divisions.
1 armoured cavalry division.
4 mechanized infantry divisions.
3 infantry divisions.
1 airmobile division.
1 airborne division.
3 armoured cavalry regiments.
1 brigade in Berlin.
1 school brigade.
2 special mission brigades in Alaska and Panama.
20 Honest John, Pershing, Sergeant and Lance SSM battalions (Lance is being introduced to replace Honest John and Sergeant).
M-48, M-60 and M-60A1/A3 and A2 (Shillelagh) med tks; M-41, M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh ATGW;
Chaparral/Vulcan 20mm AA msl/gun system; Redeye and HAWK SAM.
Army Aviation; about 10,000 hel and 1,000 fixed wing ac.
DEPLOYMENT: Continental United States
(i) Strategic Reserve: 1 armd cav div; 1 inf div; 1 airmobile div; 1 AB div; 1 inf bde.
(ii) To reinforce 7th Army in Europe: 1 armd div;* 1 mech div (less 1 bde);** 1 mech div;* 1 armd cav regt.
(* These divisions have equipment stockpiled in West Germany.)
(** This division has two dual-based brigades with heavy equipment stored in West Germany.) Europe
(i) Germany: 7th Army: 2 corps, incl 2 armd divs, 2 mech inf divs, 1 mech inf bde plus 2 armd cav regts; 190,000; 2,100 medium tanks.*
(* This figure includes those stockpiled for the dual-based and Strategic Reserve divisions.)
(ii) West Berlin: HQ elements and 1 inf bde of 4,400 men.
(iii) Italy: Task force of HQ elements and 1 Sergeant SSM bn. Pacific
(i) South Korea: 1 inf div; 26,000.
(ii) Hawaii: 1 inf div (less 1 bde).
RESERVES: Authorized strength 658,000, actual strength 610,000.
(i) Army National Guard: authorized 400,000, actual 383,000; capable some time after mobilization of manning
2 armd, 1 mech and 5 inf divs, 18 indep bdes (3 armd, 7 mech and 8 inf) and 3 armd car regts,
plus reinforcements and support units to fill regular formations.
(ii) Army Reserves: authorized 258,000, actual 227,000; in 12 trg divs and 3 indep trg bdes;
48,000 a year undergo short active duty tours. Marine Corps: 196,000 (1,100 women).
3 divs (each of 18,000 men).
2 SAM bns with HAWK.
M-48 and M-103A2 med tks; LVTP-7 APC; 175mm guns; 105mm SP how; 105mm and 155mm how;
M-50 SP multiple 106mm RCL; 36 HAWK SAM.
(428 M-60A1 med tks, 100 TOW on order.)
3 Air Wings: 550 combat aircraft.
12 fighter sqns of F-4B/J with Sparrow and Sidewinder AAM.
10 attack sqns (5 each of 60 A-4E/F/M and 60 A-6A).
3 close-support sqns with 36 AV-8A Harrier.
3 recce sqns with RF-4B/C and 23 EA-6A.
3 observation sqns with OV-10A and AH-1J.
3 assault tpt/tanker sqns with 46 KC-130F.
6 heavy hel sqns with CH-53D.
9 med assault hel sqns with CH-46A.
DEPLOYMENT:
(i) Continental United States: 2 divs/air wings.
(ii) Pacific Area: 1 div/air wing.
RESERVES: Authorized strength 45,000, actual strength 34,700.
1 div and 1 air wing:
4 fighter sqns, 1 with F-4B, 3 with F-8J;
5 attack sqns with A-4C/E/L;
1 recce sqn with RF-8; 1 observation sqn with OV-10A and AH-1G;
1 tpt sqn with KC-130;
9 hel sqns (2 hy with CH-53, 6 med with CH-46, 1 lt with UH-1E, AH-1G);
1 SAM bn with HAWK. Navy: 551,000 (10,000 women); 177 major combat surface ships, 73 attack submarines. Submarines, attack: 61 nuclear, 12 diesel. Aircraft carriers:15.
1 nuclear-powered (USS Enterprise, 76,000 tons); a second will be commissioned in 1974-75.
8 Forrestal/Kitty Hawk-class (60,000 tons).
3 Midway-class (52,000 tons).
3 Hancock-class (33,000 tons; 1 training).
The larger carriers have a normal complement of 80-90 aircraft, the smaller ones 70-80.
These are organized as an air wing of 2 fighter sqns with F-4 (F-8 in the Hancock-class), 2 attack sqns with A-4 or A-7; RA-5C or RF-8 recce;
1 sqn each of S-2E and SH-3A/D/G/H hel (ASW); EKA-3B tankers. Other surface ships:
1 cruiser (nuclear) with SAM and ASROC.
3 cruisers with SAM and ASROC.
1 gun cruiser.
2 light cruisers with SAM (1 more in 1974).
3 frigates (nuclear) with SAM and ASROC (1 more in 1974-75).
26 frigates with SAM and ASROC.
29 destroyers with SAM and ASROC.
32 gun/ASW/radar picket destroyers, some with SAM and ASROC.
6 destroyer escorts with SSM, SAM and ASROC.
58 gun/radar picket escorts.
16 patrol gunboats, 2 with SSM.
65 amphibious warfare ships.
9 MCM ships (plus numerous small craft).
156 logistics and operations support ships.
Missiles incl Standard SSM/SAM, Tartar, Talos, Terrier, Sea Sparrow SAM, ASROC and SUBROC ASW. Aircraft: about 1,900 combat aircraft.
28 fighter sqns with F-14A, F-4, F-8.
42 attack sqns with A-4, A-6, A-7.
10 recce sqns with RA-5C, RF-8.
24 maritime patrol sqns with 240 P-3A/B/C.
19 ASW sqns, 10 with S-2E, 9 with SH-3A/G/H hel (5 sqns with S-3 to be in service 1974-75).
5 helicopter sqns with UH-1/2, AH-1J, RH-53D.
33 other sqns with C-l, C-2, C-9B, C-54, C-130,
35 EA-6B and 48 E-2B/C.
DEPLOYMENT (average strengths of major combat ships: some ships in the Mediterranean and Western Pacific are selectively based overseas,
(* Amphibious ready groups are 3-5 amphibious ships with a Marine battalion embarked.
Only 1 in the Mediterranean and 2 in the Pacific are regularly constituted; one is occasionally formed for the Caribbean.)
RESERVES: Authorized strength 129,000, actual strength 119,000; 3,000 a year undergo, short active duty tours.
Ships in commission with the Reserve include 37 destroyers and 26 MCM ships. Aircraft:
8 rocket ships, 74 amphibious warfare ships, 82 MCM ships/craft, 75 logistics support ships. Air Force: 645,000 (15,700 women); about 5,000 combat aircraft.
69 fighter/attack sqns with F-4, F-105, F-111 and A-7D.
13 tactical recce sqns with RF-4C, EB-66.
8 special purpose sqns with A-1E, A-37, F-105G, F-4C, O-2, OV-10, C-123, C-130, AC-130, UH-1, CH-3.
1 tactical drone sqn.
17 tactical airlift sqns with 325 C-130E.
17 hy tpt sqns, 4 with 79 C-5A, 13 with 275 C-141.
3 medical tpt, weather recce and SAR sqns with C-9, HC-130 and HH-53.
DEPLOYMENT Continental United States (incl Alaska and Iceland):
(i) Tactical Air Command: 88,000; 37 fighter sqns.
9th and 12th Air Forces,
(ii) Military Airlift Command (MAC): 58.000.
21st and 22nd Air Forces. Europe, US Air Force, Europe (USAFE): 47,000.
3rd Air Force (Britain), 16th Air Force (Spain), 17th Air Force (West Germany), and a logistics group in Turkey.
21 fighter sqns (plus 4 in the US on call) with 396 F-4C/D/E and 72 F-111E.
5 tactical recce sqns with 85 RF-84C. Pacific, Pacific Air Forces (PACAF): 48,600; 11 fighter sqns.
5th Air Force (Japan, Korea, Okinawa), 7th Air Force (Thailand), 13th Air Force (Philippines, Taiwan, Thailand).
RESERVES:
(i) Air National Guard: Authorized strength 92,000, actual 92,500; about 650 combat aircraft.
20 interceptor sqns (under ADC, see p. 5);
29 fighter sqns (17 with F-100C/D, 4 with F-105B/D, 1 with F-104, 1 with F-4C, 3 with A-7, 2 with A-37B, 1 with B-57);
7 recce sqns (4 with RF-101, 3 with RF-4C);
2 strategic tpt sqns with C-124C;
12 tactical tpt sqns (10 with C-130A/B/E, 1 with C-123J, 1 with C-7);
9 tanker gps with KC-97L;
1 electronic warfare gp with EC-121 (ADC);
3 special operations gps with C-119/U10 and 5 tactical air support gps with O-2A.
(ii) Air Force Reserve: Authorized strength 56,000, actual strength 46,000; about 420 combat aircraft.
3 fighter sqns with F-105D;
4 attack sqns with A-37;
22 tactical tpt sqns (16 with C-130A/B/E, 4 with C-123K, 2 with C-7);
1 electronic warfare sqn with EC-121;
1 special operations sqn with CH-53E; 4 SAR gps, 2 with HC-130, 2 with HH-1H.
18 Reserve Associate sqns (personnel only).
(iii) Civil Reserve Air Fleet: 246 commercial long range ac, incl 153 suitable for cargo.
THE SOVIET UNION
Population: 252,530,000.
Military service: Army and Air Force, 2 years; Navy and Border Guards, 2-3 years.
Total armed forces: 3,525,000.
Estimated GNP 1973: 441 billion roubles.*
(* See the Readers' Notes on pp. vi-vii for the method of estimating GNP and the problems of conversion to dollars.
The 1973 official exchange rate was $1=0.72 roubles. An American study gave $1=0.59 as a suitable 1970 GNP conversion rate,
compared with the then ruling official exchange rate of $l =0.9.)
Estimated defence expenditure 1974: 23.8 billion roubles (approximately $96 billion).*
(*This dollar estimate is only a valuation of the Soviet defence effort at US prices measured in dollars.
The method of arriving at the figure is described in The Military Balance 1973-1974, pp. 8-9.)