The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed on 1 July 1984, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. It also does not reflect the facts of geography, doctrine or efficiency, except where these are explicitly touched upon. We make no attempt to compare one country's military capacity against others. Material is reviewed each year, and differences between years may be due as much to re-evaluation of evidence as to new information. We must warn, therefore, that The Military Balance may have limitations for those attempting to construct time series comparisons.
The book is organized in three sections. In the first of these, national entries are in general grouped geographically, beginning with the US, the USSR, the Warsaw Pact and NATO. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in a tabular form. Inclusion of a particular political entity or of a military organization connected to it in no way implies legal recognition of, or Institute support for, such entities.
In the second section, tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and some static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (including a detailed comparison of NATO and Warsaw Pact expenditure over a ten-year period), military manpower (active and reserve) and major identified arms-transfer agreements. In the final section, separate items assess the European theatre conventional balance; show the deployment of the strategic systems of the US and the USSR; illustrate graphically trends in defence expenditure of the NATO countries and Japan from 1970 to 1982; and analyse global economic trends with particular emphasis on defence expenditure.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is absolutely necessary to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables.
Readers may use items of information from The Military Balance as required, with out reference to the Institute, on condition that the Institute is cited as the source in any published work. However, reproduction of all major portions of the work must be approved in writing by the Institute prior to publication.
The Director and the staff of the Institute assume full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. Inevitably, these estimates change as new information becomes available. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
September 1984.
ВВЕДЕНИЕ
The Military Balance представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран всего мира.
В нем рассматриваются факты военной мощи в том виде, в каком они существовали на 1 июля 1984 года, и никаких прогнозов в отношении численности сил или вооружений после этой даты не приводится, за исключением конкретно оговоренных случаев. Он также не отражает фактов географии, доктрины или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются. Мы не пытаемся сравнивать военный потенциал одной страны по отношению к другим. Материалы рассматриваются каждый год, и различия между годами могут быть обусловлены как переоценкой фактических данных, так и новой информацией. Поэтому мы должны предупредить, что военный баланс может иметь ограничения для тех, кто пытается построить сравнения временных рядов.
Книга состоит из трех разделов. В первом из них национальные позиции в целом сгруппированы географически, начиная с США, СССР, Варшавского договора и НАТО. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, представлена в табличной форме. Включение того или иного политического образования или связанной с ним военной организации никоим образом не подразумевает юридического признания таких образований или оказания им поддержки.
Во втором разделе таблицы содержат сравнительную информацию о средствах доставки ядерного оружия и некоторые статические данные о стратегическом ядерном балансе, оборонных расходах (включая подробное сопоставление расходов НАТО и Варшавского договора за десятилетний период), военном персонале (действующем и резервном) и основных определенных соглашениях о передаче оружия. В заключительном разделе отдельными пунктами оценивается общепринятый баланс европейского театра; показано развертывание стратегических систем США и СССР; наглядно проиллюстрированы тенденции в оборонных расходах стран НАТО и Японии в период с 1970 по 1982 год; и проанализированы глобальные экономические тенденции с особым акцентом на оборонные расходы.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Их абсолютно необходимо читать, так как они усиливают и придают точность данным в национальных разделах и таблицах.
Читатели могут использовать информацию из военного баланса по мере необходимости, без ссылки на институт, при условии, что Институт цитируется в качестве источника в любой опубликованной работе. Однако размножение всех основных частей работы должно быть одобрено институтом в письменной форме до публикации.
Директор и сотрудники Института несут полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны в равной степени сотрудничали друг с другом, и поэтому некоторые цифры оценочные. Эти оценки неизбежно меняются по мере поступления новой информации. Институт в значительной степени благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогали ему в составлении и проверке материалов.
Сентябрь 1984 года.
READER'S NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are shown in the Table of Contents on p.iii. An index to individual country entries is on p. 2. To the extent that national variations permit, country entry format is standard: population, military service, total military manpower strength, NMP, GDP or GNP, defence expenditure, GNP/GDP growth rates, inflation rates, foreign military aid, Gross External Debt, and exchange rates; separate sub-sections on the army, navy and air force give broad organization and equipment and, where relevant, significant foreign deployments. Where possible, reserves and para-military forces are included. Precise definitions as to what are or are not para-military forces are difficult, and some latitude must be allowed: para-military forces are those elements whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest they may be usable in support, or in lieu, of regular military forces.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence Expenditure
The latest available defence expenditure or budget data are quoted (in some cases estimated). In consequence inconsistencies arise in the comparative tables at the end of the volume. Where possible capital equipment budgets/expenditures have been added to recurrent/administrative cost. Figures may therefore be radically different from previous issues (e.g. Tunisia). In cases of great variance between sources (government data, central banks, IMF, etc) central bank data has been preferred. In many cases, internal/border security force budgets have been included. Revised budget and expenditure figures are the result of changes by the governments themselves. Table 4 shows current and past expenditures, expressed in current US dollars so as to afford international comparisons; however, since many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. Table 3 compares NATO and Warsaw Pact defence expenditures 1970-82 in 1975 constant prices; here, and for the NATO countries in Table 4, a standard NATO, definition of defence expenditure is used, but in most other cases national definitions are used. 'NATO definition' includes all spending on regular military forces, military aid to other nations (including equipment and training), military pensions, expenses by host governments for NATO tenant forces, NATO infrastructure and civilian staff costs; paramilitary forces (e.g., gendarmerie) are excluded. For the USSR we cite a range of estimates illustrating the variation of opinion as to these expenditures. The problem of arriving at these and an exchange rate to afford comparability is also discussed.
National Income GNP and GDP figures are both used (where possible, GDP has been preferred). GDP is equal to GNP minus net income from abroad. GDP figures are quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 4 uses both published and estimated GDP/GNP figures. GDP/GNP growth rates refer to real growth in real terms. Inflation rates are based on available consumer price indices and refer to annual averages. Wherever possible the UN System of National Accounts, based on the latest available IMF International Financial Statistics (IFS), has been used. For Eastern Europe data from Economic Survey of Europe in 1982 (New York: UN, 1983) and the World Economic Outlook (IMF, 1984) is used. For the USSR GNP estimates are given based on commercial banking estimates. East European GDP/GNP figures at factor cost are derived from NMP. For China estimates of GDP/GNP are given.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into US dollars, using the rate averaged for the national financial year (for 1984--5 figures, the mid-year rate). Wherever possible exchange rates have been taken from IFS, though they may not always be applicable to commercial transactions. High inflation rates in some countries and recent dollar developments distort conversions. For the USSR no attempt has been made to convert roubles into dollars (see p. 15). In certain East European countries which are not members of the IMF and Hungary and Romania (which are), the conversion rates used are those described in T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974).
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the entry where appropriate. Reserve figures are generally estimates based on a five-year post-conscription period, though some national definitions-are given. Manpower information is summarized in Table 4.
Equipment
The equipment figures in the entries show total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. The symbol (-) indicates that part of an establishment is detached; the symbol (+) means that a unit has been reinforced. Except where the symbol Strength of Military Formations
The table below gives the approximate average establishment strength of the major military formations in the text. Military organization is flexible, and the manning and structure of formations may vary.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact forces and those of other Soviet-supported countries have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have broadly followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1984 are listed, under geographical regions, in Table 5. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where known. Licensing arrangements, widespread among industrialized countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p.viii, immediately following these notes. For convenience, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to US dollars, unless otherwise stated. The term billion (bn) equals 1,000 million (m).
ПРИМЕЧАНИЯ ДЛЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы представлены в оглавлении на стр. iii. Индекс по отдельным странам находится на стр. 2. В той мере, в какой это позволяют национальные различия, справка о стране оформляется в стандартной форме: население, военная служба, общие военные силы, НМП, ВВП или ВВП, расходы на оборону, ВНП/ВВП, темпы роста, темпы инфляции, внешней военной помощи, валового внешнего долга и валютных курсов; отдельные подразделы на армию, флот и ВВС дают необходимые данные об организации и вооружении и, в соответствующих случаях, значительные иностранные развертывания. Там, где это возможно, включаются резервы и полувоенные силы. Точного определения того, что являются или не являются военизированные силы сложно, а некоторые широта должна быть предоставлена: военизированные силы - это те элементы, оборудование и обучение выходит за рамки того, что требуется для гражданской полиции и чья Конституция и управления предполагают, что они могут использоваться в поддержку, или вместо, обычных вооруженных сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляет каждый из основных региональных разделов исследования. Помощь обороне давали под менее формальные механизмы тоже отметил. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
Приводятся последние имеющиеся данные по оборонным расходам или бюджету (в некоторых случаях оценочные). Вследствие этого в конце Тома в сравнительных таблицах возникают несоответствия. Там, где это возможно, к текущим/административным расходам добавляются бюджеты/расходы на капитальное оборудование. Поэтому цифры могут радикально отличаться от предыдущих (например, Тунис). В случае значительной разницы между источниками (данные правительства, центрального банка, МВФ и т.д.) Данные Центрального банка, является предпочтительными. Во многих случаях были включены бюджеты внутренних/пограничных сил безопасности. Пересмотренный бюджет и расходах в результате изменения самих правительств. В таблице 4 показаны текущие и прошлые расходы, выраженные в текущих долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, эти цифры не обязательно будут соответствовать показателям, показанным в предыдущих изданиях The Military Balance. Таблица 3 сравнивает НАТО и ОВД расходы в 1970-82 в постоянных ценах 1975; здесь и для стран НАТО в таблице 4 используется стандартное определение расходов на оборону НАТО, но в большинстве других случаев используются национальные определения. "Определение НАТО" включает все расходы на регулярные вооруженные силы, военную помощь другим странам (включая оборудование и подготовку), военные пенсии, расходы правительств принимающих стран на войска-арендаторы НАТО, инфраструктуру НАТО и расходы на гражданский персонал; военизированные силы (например, жандармерия) исключены. Для СССР мы приводим ряд оценок, иллюстрирующих расхождения во мнениях относительно этих расходов. Проблема получения их и валютного курса позволяющего сопоставлять тоже обсуждается.
Используются показатели ВНП национального дохода и ВВП (по возможности предпочтение отдается ВВП). ВВП равен ВНП минус чистый доход из-за рубежа. Данные по ВВП приводятся в текущих рыночных ценах (факторные издержки для восточноевропейских стран). В тех случаях, когда данные из опубликованных источников в настоящее время отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 4 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВВП/ВНП. Темпы роста ВВП/ВНП относятся к реальному росту в реальном выражении. Темпы инфляции основаны на имеющихся индексах потребительских цен и относятся к среднегодовым показателям. Там, где это возможно, используется система национальных счетов ООН, основанная на последней имеющейся международной финансовой статистике МВФ (МФС). Для Восточной Европы используются данные экономического обзора Европы 1982 года (Нью-Йорк: ООН, 1983 год) и "перспективы мировой экономики" (МВФ, 1984 год). Для СССР оценки ВНП даются на основе коммерческих банковских оценок. Восточноевропейские показатели ВВП/ВНП по факторным издержкам рассчитываются на основе НМП. Для Китая приведены оценки ВВП/ВНП.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США с использованием усредненного курса за национальный финансовый год (для показателей 1984-1985 годов - среднегодовой курс). Везде, где это возможно, обменные курсы были взяты из МФС, хотя они не всегда могут быть применимы к коммерческим сделкам. Высокие темпы инфляции в некоторых странах и недавние изменения в долларах искажают конверсию. Для СССР не было предпринято никаких попыток конвертировать рубли в доллары (см. 15). В некоторых восточноевропейских странах, не являющихся членами МВФ, а также Венгрии и Румынии (которые являются таковыми), используются коэффициенты пересчета, описанные в T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974).
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях в справке страны также указывается численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Данные о резервах обычно рассчитываются на основе пятилетнего периода после призыва в армию. Информация о личном составе также приводится в таблице 4.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. Символ (-) означает, что часть объекта ослаблена; символ (+) означает, что часть уселена. За исключением случаев, когда используется символ <, исключаются морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин, 'combat aircraft' включает только самолеты нормально укомплектованные, и подготовленные, для доставки боеприпасов (бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, штурмовики, перехватчик, разведывательных, противоповстанческие и вооруженные учебно-тренировочные самолеты, в том числе и оперативной подготовки или переучивания (ОCU)) и боевых вертолетов, когда четко обозначено. Основные технические данные о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющихся в распоряжении стран НАТО и Варшавского договора, приведены в Таблице 1.
Численность воинских формирований
В приведенной ниже таблице приводится примерная средняя численность основных воинских формирований. Военная организация является гибкой, и комплектование и структура формирований могут отличаться от этих уровней.
Табл.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Силы Варшавского договора и других поддерживаемых Советским Союзом стран имеют составы, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи НАТО, не включенные в таблицу выше, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки вооружения
Основные соглашения о поставках оружия, заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1984 года, перечислены в таблице 5 в разделе "географические регионы". Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там, где это известно, также указываются ожидаемые сроки поставки. Лицензионные соглашения, широко распространенные среди промышленно развитых стран, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства, некоторые важные сокращения объясняются снова при первом использовании. Если появляется знак $, он относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард (bn) равен 1000 миллионам (m).
The slow retirement of the Titan ICBM continues. On 1 July the inventory was 37, and the ICBM total 1,037. This withdrawal reduces the ICBM warhead total to 2,129, and the potential deliverable megatonnage by 27 (to between 1,292.4 and 1,315.5 MT, depending upon payload).
Four Ohio-class SSBN are now at sea, bringing the total of Trident C-4 missiles in the inventory to 288. This increases the SLBM total by 24 (to 592), the SLBM warhead total by 192 to 5,344, and raises the estimated potential seaborne megatonnage by 19.2 to between 352 and 382.4 MT.
Within the strategic bomber force the B-52D has been with drawn. Of the 151 operational B-52G, 61 have a non-nuclear role, and there is one training squadron. Some 84 B-52G aircraft have been fitted with the AGM-86B Air-Launched Cruise Missile. The most recent data suggest that the 90 B-52H, 84 B-52G and 56 FB-111A, at nominal average loadings, could carry a total of 1,020 ALCM, 924 AGM-69A SRAM and 812 bombs. On the basis of these loadings, air-deliverable megatonnage would be 204 for ALCM, between 157.1 and 184.8 for SRAM, and 2,030 MT for bombs (bomb yields are likely to average 2 MT each). Total aircraft-delivered megatonnage would thus be perhaps of the order of 2,400 MT (see Table 1).
Replacement programmes for existing strategic equipment have been receiving mixed support from with in the government. The Ohio/Trident programme continues, as does development of the D-5 SLBM, due to replace C-4 in 1988/9. The MX ICBM purchase has been both limited and controlled, although the MX test programme continues on schedule. Feasibility studies are proceeding on a single-warhead mobile ICBM. Only 18 of the 100 B-1B bombers planned are so far on order; the Advanced Technology Bomber (ATB) design - the so-called 'stealth' bomber- is still in its early stages. Deployment of ALCM to the B-52H fleet is beginning, but, although these stand-off weapons are assumed to be capable of penetrating defences, the carrier aircraft may be approaching the end of their useful life, and replacements are still a long way from being operational. On 10 June 1984 one Minuteman ICBM RV was intercepted in a test over the North Pacific. This event, the product of an earlier R&D programme but now subsumed under the President's "Strategic. Defense Initiative (SDI) ', has tended to obscure the continuing organizational and technical changes to the US strategic defensive programmes. The reorganization of NORAD, intended to rationalize peacetime civil/military airspace control functions, has reduced the North American air defence regions from eight to six (two of them in Canada). It has also placed control of the surveillance and warning system at a higher command level, more capable of exercising the necessary direction and co-ordination. The Defense Department is proposing to enhance its nuclear detection capability by adding nuclear detection systems to its existing Navstar/Global Positioning System (GPS) satellites. Tests of the Over-the-Horizon-Backscatter (OTH-B) radar systems continue to demonstrate weaknesses in the system; nevertheless, it is still the intention to develop and enlarge the facility. Finally, action has been taken to upgrade the detection and control capabilities of the DEW Line, the northernmost of the NORAD aircraft attack warning systems. Plans have been laid to close the CADIN/Pinetree Line to the south of it.
Theatre Forces
During 1983-4, the first new US long-range theatre nuclear forces (or 'intermediate-range' nuclear forces) were deployed to Europe, with 9 Pershing II missiles in West Germany and 16 Ground-Launched Cruise Missiles (GLCM) in both Britain and Italy. Further deliveries are anticipated to a possible total of 108 Pershing II and 464 GLCM, as agreed with NATO in December 1979.
General-Purpose Forces
There is still a good deal of evidence to demonstrate that the US desires to increase the overall flexibility of her forces for global deployment. This is most clearly seen in the general enhancement of US Central Command (CENTCOM) and in the pool of forces on which CENTCOM can draw. Upgrading lift capabilities (C-5B and 'stretched' C-141 aircraft), together with a greater capacity for in-flight refuelling and more forward stocking, tends to suggest a considerable improvement in speed of deployment to distant areas. There organization of logistic support units for the RDJTF should give greater confidence that operations could be sustained. Apart from the use of US forces in the Lebanon and Grenada, the most visible signs of US commitment have tended to be US AWACS (airborne warning and control system) aircraft or naval deployments.
Modernization and some reorganization of the Army continues, especially of forces assigned or earmarked for CENTCOM (the Rapid Deployment Joint Task Force), following a serious re-examination of the organization and roles of the infantry divisions. Considerable variation also exists in the other major formation structures, and this tends to add to the administrative burdens of planning movement and re-supply for them. Numbers of Abrams MBT have modestly increased, as have those of the Bradley MICV and the AH-1 and UH-60 helicopters.
The US Navy has received five more Los Angeles-class, SSN, while the one remaining Darter diesel boat has been retired. A second Iowa-class battleship has returned to service to join the New Jersey, and a third is being refitted. There are four more Perry-class guided weapons frigates. Deployment of the BGM-109 submarine-launched nuclear cruise missile (TLAM-N) has begun, with four SSN now so equipped. The Marines have received more M-60 tanks, LVT, F/A-18 fighters and the first of their AV-8B v/STOL attack aircraft.
The Air Force has replaced the F-106 with the F-15 in its Regular interceptor squadrons. Some F-106 remain in the Air National Guard interceptor squadrons, but these are being replaced by F-4. Introduction of the F-16 into the tactical wings and the ANG continues.
Efforts continue to bolster all components of the Reserves by increasing strengths and equipment holdings. While volume deliveries are difficult to quantify, reports continue to suggest that greater attention is being paid generally to the provision and distribution of spare parts, ancillary equipment and munitions, thereby achieving greater utilization of equipment and better combat capability.
Соединенные Штаты Америки
Стратегические силы
Медленный вывод МБР Titan продолжается. На 1 июля их было 37, и общее число МБР 1,037. Этот вывод снижает число боеголовок МБР до 2,129, и потенциальный мегатоннаж на 27 (до 1,292.4 и 1,315.5 МТ, в зависимости от загрузки).
Четыре ПЛАРБ класса Ohio сейчас на службе, в результате чего общее количество ракет Trident C-4 дошло до 288. Это увеличивает число БРПЛ всего на 24 (до 592), БРПЛ боеголовок общей сложности на 192 до 5,344, и поднимает расчетный морской потенциальный мегатоннаж на 19,2 от 352 до 382.4 МТ.
В стратегических бомбардировочных силах B-52D был снят. Из 151 оперативного Б-52G 61 выполняет неядерную роль, имеется одна учебная эскадрилья. Около 84 самолетов B-52G были оснащены крылатыми ракетами воздушного базирования AGM-86B. Самые последние данные свидетельствуют о том, что 90 B-52H, 84 B-52G и 56 FB-111А, при номинальной средней нагрузки, могут нести в общей сложности 1020 ALCM, 924 AGM-69A SRAM и 812 бомбы. Исходя из этих нагрузок, воздушный мегатоннаж будет 204 на ALCM, между 157.1 и 184.8 для SRAM, и 2,030 т у бомб (считаем бомбу, в среднем 2 Мт). Таким образом, общий мегатоннаж самолетов будет, наверное, порядка 2,400 Мт (см. таблицу 1).
Программы замены существующего стратегического вооружения получают поддержку со стороны правительства. Программа Ohio/Trident продолжается, как и развитие D-5 БРПЛ, для замены С-4 в 1988/9 г. Покупка МБР MX была как ограниченной, так и контролируемой, хотя программа испытаний MX продолжается по графику. Ведутся технико-экономические обоснования создания мобильной МБР с одной боеголовкой. Только 18 из 100 запланированных бомбардировщиков B-1B пока заказано; проект бомбардировщика передовых технологий (ATB) - так называемый бомбардировщик-невидимка - все еще находится на ранних стадиях. Развертывание обычные B-52H для флота началось, но, хотя эти оружия, как предполагается, в состоянии преодолеть оборону авианосца, но приближается к концу их срок службы и замены до сих пор нет. 10 июня 1984 года одна боеголовка МБР Minuteman была перехвачена в ходе испытания над северной частью Тихого океана. Это событие, ставшее результатом предыдущей программы НИОКР, но теперь подпадающее под президентскую "Стратегическую Оборонную Инициативу" (СОИ), как правило, скрывает продолжающиеся организационные и технические изменения в стратегических оборонных программах США. Реорганизация NORAD, направленная на рационализацию функций гражданского/военного управления воздушным пространством в мирное время, сократила число районов ПВО Северной Америки с восьми до шести (два из них в Канаде). Она также установила контроль над системой наблюдения и предупреждения на более высоком командном уровне, более способном осуществлять необходимое руководство и координацию. Министерство обороны предлагает укрепить свой потенциал ядерного обнаружения путем добавления систем ядерного обнаружения к существующим спутникам Navstar/Global Positioning System (GPS). Испытания радиолокационных систем загоризонтного обнаружения (OTH-B) по-прежнему свидетельствуют о слабых сторонах этой системы; тем не менее, по-прежнему имеются намерения развивать и расширять объект. Наконец, были приняты меры по совершенствованию средств обнаружения и контроля линии DEW, самой северной из систем предупреждения о нападении самолетов NORAD. Были заложены планы закрыть линию CADIN/Pinetree к югу от нее.
Ядерные силы Европейского театра
В 1983-1984 годах в Европе были развернуты первые новые ядерные силы театра военных действий США большой дальности (или ядерные силы средней дальности): 9 ракет Pershing II в Западной Германии и 16 крылатых ракет наземного базирования (GLCM) в Великобритании и Италии. Ожидается, что дальнейшие поставки составят в общей сложности 108 Pershing II и 464 GLCM, как было согласовано с НАТО в декабре 1979 года.
Силы Общего Назначения
Есть много доказательств того, что США хотят повысить общую гибкость своих сил для глобального развертывания. Это наиболее четко проявляется в общем усилении Центрального командования США (CENTCOM) и в пуле сил, на которые CENTCOM может опираться. Повышение грузоподъемности (C-5B и "удлиненные" самолеты C-141) наряду с увеличением возможностей дозаправки в полете и увеличения передовых запасов, как правило, свидетельствуют о значительном увеличении скорости развертывания в отдаленных районах. Организация подразделений тылового обеспечения для RDJTF должна дать большую уверенность в том, что операции могут быть продолжены. Помимо использования Вооруженных сил США в Ливане и Гренаде, наиболее заметными признаками приверженности США, как правило, являются самолеты ДРЛОУ (воздушно-десантная система предупреждения и управления) или развертывание ВМС.
Продолжается модернизация и некоторая реорганизация армии, особенно сил, назначенных или предназначенных для CENTCOM (силы быстрого развертывания), после серьезного пересмотра организации и роли пехотных дивизий. Значительные различия существуют также и в других крупных структурах формирования, и это, как правило, увеличивает административное бремя планирования перемещения и снабжения для них. Количество ОБТ Abrams медленно увеличивается, как и количество БМП Bradley и вертолетов AH-1 и UH-60.
ВМС США получили еще пять ПЛА класса Los Angeles SSN, в то время как одна оставшаяся дизельная лодка Darter была отправлена в отставку. Второй линкор класса Iowa вернулся на службу, чтобы присоединиться к New Jersey, а третий переоборудуется. Введено еще четыре фрегата с управляемым оружием класса Perry. Началось развертывание ядерных крылатых ракет подводных лодок BGM-109 (TLAM-N), ими оснащены в настоящее время четыре ПЛА. Морские пехотинцы получили больше танков М-60, БТР, истребителей F/A-18 и первый из их штурмовиков СВВП AV-8B.
ВВС заменили F-106 на F-15 в эскадрильях перехватчиков. Некоторые F-106 остаются в составе эскадрилий перехватчиков Национальной гвардии, но их заменяют на F-4. Внедрение F-16 в тактические крылья и национальную гвардию продолжается.
По-прежнему предпринимаются усилия по укреплению всех компонентов резервов за счет наращивания потенциала и запасов оборудования. Хотя объем поставок трудно поддается количественной оценке, доклады по-прежнему свидетельствуют о том, что в целом больше внимания уделяется поставкам и распределению запасных частей, вспомогательного оборудования и боеприпасов, что способствует более широкому использованию оборудования и повышению боеспособности.
THE UNTIED STATES Population: 236,700,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,135,900 (198,000 women).
GDP 1982: $3,025.7 bn. 1983: 3,264.8 bn.
Def exp outlays FY 1982: $213.75; NATO definition $196,345 bn. Def budget authority FY 1983: $239.40 bn; FY 1984: 273.40 bn; FY 1985: 299.00 bn.*
(* Excl $4.95 bn (1982), $6.05 bn (1983), $7.1 bn (1984) and $7.9 bn (1985) for atomic energy defence and other defence-related activities.
The 1985 figure is as revised in May 1984.)
GDP growth: -1.9% (1982), 3.3% (1983). Inflation: 6.0% (1982), 3.2% (1983). Debt: $252 bn (1982).
Strategic Nuclear Forces: (Manpower incl in Army, Navy, Air Force totals.)
OFFENSIVE:
(a) Navy. 592 SLBM in 35 SSBN.
240 AGM-86B ALCM.)
DEFENSIVE:
Space Command: HQ, Colorado Springs; comds incl North American Aerospace Defense Command (NORAD), a joint US- Cdn organization
(HQ: Cheyenne Mountain, USA).
Warning Systems
1. ICBM, SLBM, Satellites:
(a) Space Detection and Tracking System (SPADATS):
(i) Space Defense Operations Center (SPADOC). NORAD Combat Operation HQ, Cheyenne Mountain.
Tracking, identification and cataloguing of all space objects; command, control and communications to all space-associated commands and agencies.
Surveillance, protection and countering of satellites,
(ii) Satellites: Satellite Early Warning System (Defense Support Program), Defense Meteorological Satellites. TRW Block
647: 1 over Indian Ocean (eastern hemisphere); 2 in western hemisphere: infrared surveillance and warning system.
Control and tracking stations at Guam, Pine Gapand Nurrungar (Australia),
(iii) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS). USAF 474N system:
12 radars detect and track satellites, ICBM and IRBM. 4,800-km range,
(iv) Spacetrack. USAF 496L system. FPS-17 detection, FPS-79 tracking radars at Pir incl ik (Turkey); Cobra Dane, Shemya; FPS-85,
BMEWS at Clear, Thule and Fylingdales; optical tracking systems in New Mexico, California, at St Margarets (NB, Canada), Pulmosan (S. Korea),
San Vito (Italy), Maui (Hawaii), Mount John (New Zealand).
(v) Cobra Dane phased-array radar system at Shemya, Aleutians: 120R arc, range to 46,000 km, augments BMEWS in Alaska.
(Cobra-Judy, a Pacific-based, ship borne phased-array radar (AN/SPQ-11), supplements Shemya and research programmes,
but is not part of SPADATS and has no early-warning function. Cobra-Ball, a RC-135 airborne system, supports both.)
(vi) Pacific Radar Barrier (PACBAR). Detection and tracking radars. 1 site at San Miguel, Philippines, 1 at Kwajalein Atoll, third to be determined.
(vii) 1 FPS-85 and 1 AN/FSS-7 station in Florida. Alternate Space Defense Center.
Linked to Spacetrack and NAVSPASUR through NORAD HQ.
Also to identify and track fractional-orbit bombardment systems (FOBS) (to be retired when Pave Paws completed).
(b) USN Space Surveillance System (NAVSPASUR). 9 field stations in south-east US (3 transmitting, 6 receiving sites and civilian agencies).
(c) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS).
1 north facing phased-array, 130R arc, 2,800-km range system at Grand Forks ND.
Identifies and tracks individual re-entry vehicles, incl SLBM, in Central US, Arctic Ocean areas.
(Was Army Safeguard system support; to be enhanced.)
(d) Miscellanous radars. US Army: Kwajalein Atoll (Pacific). USAF: Ascension Island (Atlantic), Antigua (Caribbean), Kaena Point (Hawaii);
MIT Lincoln Laboratory, Westford, Mass.
(e) Under development: Ground-based Electro Optical Deep Space Surveillance system (GEODSS):
White Sands NM, Taegu (S.Korea) and Maui (Hawaii); 2 more planned, 1 in Portugal, one in Indian Ocean (Diego Garcia).
2. SLBM:
(a) Pave Paws system: 1 phased-array radar (AN/FPS-115) each in Massachusetts and California; 5,500-km range.
1 building in Georgia and 1 more planned in Texas.
(b) Sound Surveillance Underscan (SOSUS): submarine detection systems deployed in the Atlantic, Arctic and Pacific oceans.
3. Intermittent programmed recce and ELINT satellites, incl:
(a) USAF: KH-8, KH-9 low-altitude, film return.
(b) Big Bird, Hitch Hiker med-altitude.
(c) USN: Ocean Surveillence (OSUS). 4 satellites to detect ships by infra-red and radar.
(d) CIA-. KH-11 digital imagery.
(e) Rhyolite/Chalet.
4. Anti-air (aircraft, cruise missile):
(a) Over-the-Horizon-Backscatter (OTH-B). 414L system, 3,900-km+ range.
2 sites in Maine (2 transmitters, 5 receivers), arcs and range still under development; 1 in Oregon/N. California planned;
another in southern US under consideration.
(b) Distant Early Warning (DEW) Line (under comd TAC).
31 AN/FPS-19/-30 radars (21 in Canada, 4 in Greenland, 1 in Scotland; 2 in Iceland being reopened),
roughly along the 70RN parallel from Point Lay, Alaska to Greenland, Iceland and Scotland; range to 12,000 m at 320 km.
(Seek Igloo FPS-117 automated system (minimally attended radar (MAR) ) replacing 13 older radars; 7 to be operational by Oct 1984.)
(c) CADIN/Pinetree Line: 24 stations in southern Canada.
(d) Tactical Air Command:
(i) US-Cdn Joint Surveillance System (JSS). 7 Region Operations Control Centers (ROCC): 5 in US (1 in Alaska), 2 in Canada; 3 completing in 1984.
5 E-3A AWACS ac assigned (1 to each US ROCC).
(ii) Back-up Interceptor Control (BUIC). All stations but 1 semi-active (AD comd and tac control of interceptor forces):
84 radars (60 in US (14 in Alaska), 24 in Canada) for co-ordination/control of military and civil air traffic,
surveillance and tracking of objects in high- and medium-altitude trans-polar flight.
(iii) Aircraft: (Tactical Air Comd: air defence): 42 air divs. Interceptors: 252 (does not incl 54 Cdn CF-101).
(a) Regular: Alaskan Air Command (30 alert locations): 5 sqns with 90 F-15 (8 AAM), T-33 (trg).
(b) Air National Guard (ANG): 10 sqns (to be 11); 7 with 126 F-4C/D (8 AAM), 3 with 36 F-106, T-33 (trg) (to get 144 F-15).
(c) Tactical Air Force augmentation: ac on call from naval, marine and air forces.
(d) Iceland: 1 sqn: See Forces Abroad.
(* National Guard bde is incorporated in each of 2 mech and 2 inf divs.)
1 lt inf div (10,220 men).
1 air assault div (9 bns with integral hel).
1 AB div: 3 bdes (each 3 para bns, 1 arty bn), 1 armed hel bn, 1 armd cav sqn.
9 arty bdes.
5 AA arty bdes.
1 indep armd bde.
4 indep inf bdes.
1 indep air cav combat bde (hel-borne ATK).
3 armd cav regts.
4 Pershing (I/II) SSM bns (1 trg); 8 Lance SSM bns (in corps arty).
1 Patriot SAM bn forming (5 launchers, 60 msls); planned total 13 1/2 bns.
1 Special Operations Comd: (7,000): 4 Special Forces Groups, 2 Ranger bns, misc units.
Army Avn: 1 air assault bde, indep bns and dets, mixed types of eqpt, assigned to HQ for tac, tpt and medical duties.
Tanks: 12,023, incl 1,703 M-48A5, 1,535 M-60, 4,207 M-60A1 (to be mod to A3), some 550 M-60A2, 2,695 M-60A3, 1,483 M-l Abrams MBT;
400 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh (330 trg).
AFV: some 19,000, incl 1,100 M-2/-3 Bradley MICV; 3,100 M-577, 2,100 M-901 with TOW, 12,300 M-113 (some with TOW), 134 Lt AFV (LAV) APC.
Arty and Msls: about 2,000 105mm and 155mm towed guns/how; 3,140 155mm and 203mm SP how; 63 MLRS 227mm MRL;
3,200 81mm, 4,200 107mm mor; 1,000 90mm and 106mm RCL; some 600 Hellfire ATGW, 6,000 TOW/TOW-2, 10,400 Dragon ATGW launchers;
232 M-109A2/A3 155mm, M-110A2 203mm SP how; 2,500 81mm mor; 77 MLRS MRL; 95 Pershing II SSM; 66 Sgt York DIVAD 40mm SP AA guns;
3,000 Stinger, 32 Rapier, 17 Roland (595 msls), 300 Chaparral, 795 Improved HAWK, 129 Patriot SAM launchers (440 msls);
6 RC-12D ac; 11 AH-1S, 11 CH/MH-53, 50 AH-64A, 56 UH-60A, 43 CH-47D, 11 EH-60D Quickfix hel; 3,971 Hellfire ATGW (ASM).
DEPLOYMENT:
Continental United States (incl Alaska, Hawaii and Canal Zone): Strategic Reserve:
(i) US Readiness Command: 2 corps HQ, 1 mech, 1 AB, 1 air assault divs, 1 air cav bde.
(ii) Initial reinforcement, Europe: 2 armd, 3 mech, 2 inf divs, 1 inf bde, 1 armd cav regt.*
(* 1 armd, 1 mech divs, 1 armd cav regt have hy eqpt stockpiled in FRG. Storage facilities for 2 more divs being built.)
(iii) US Central Command (USCENTCOM): (1,100): forces, incl naval and air, apportioned for planning purposes.
Full deployment could involve 290,600 (assigned from existing units and spt elms on mobilization).
HQ: 1 Army; 1 Army Corps (131,000): 1 mech (-), 1 lt inf, 1 AB, 1 air assault divs, 1 air cav bde, special forces, Rangers.
1 1/3 Marine Amph Forces (MAF) (1 div (+), 1 air wing, 1 Force service spt gp),
1 Marine Amph Bde (MAB: 1 regt landing team, 1 air gp, 1 bde service spt gp).
1 Air Force (33,000): 1 wing (2 sqns) B-52H, 7 tac fighter wings (11 sqns), 4 tac fighter gps, 1 airborne warning and control wing, tac airlift, recce,
electronic combat sqns, 1 refueling sqn (KC-135A/KC-10A).
(iv) Alaska: (7,700): 1 inf bde (plus 1 res bde).
(v) Panama: (9,170): 1 inf bde (6,560); Naval sqn (490): patrol boats; Marines (150); 1 air div (1,970): A-7, C-130 ac.
(vi) Hawaii: (19,200): 1 inf div less 1 bde.
(See also Forces Abroad, below.)
RESERVES: 929,766 (99,500 women).
(i) Army National Guard: 417,178 (21,500 women); 3,285 units; capable after mobilization of manning
3,225 coys and dets; 130 indep air units and sections with 566 ac.
(iii) Individual Ready Reserve: 246,400 (35,500 women); 49,000 a year do short active duty.
Navy: 564,800 (40,500 women): 4 cruise-missile, 95 attack subs, 206 principal surface combatants.
A further 35 major surface combat ships are in active reserve and storage. Four Fleets.
Subs, cruise-missile (SSGN): 4.
3 Los Angeles with Harpoon SSM, 1 Sturgeon. All have Tomahawk SSM.
Subs, Attach. 95:
91 nuclear (SSN), 77 with SUBROC, to be fitted with Harpoon and Tomahawk.
26 Los Angeles with Harpoon; 1 Lipscomb, 1 Narwhal, 36 Sturgeon, 13 Thresher, 3 Allen, 2 Washington (converted SSBN); 5 Skipjack, 3 Skate,
2 Midway (51/62,000 tons), 1 (Lexington) trg, no ac assigned.
12 normally carry 1 air wing (70-95 ac) of 2 fighter sqns (with 24 F-14A (incl 3 RF-14 recce) or 24 F-4N/S),
3 attack (2 lt with 24 A-7E or F/A-18, 1 med with 10 A-6E), 2 ASW (1 with 10 S-3A ac, 1 with 6 SH-3/D/H hel),
1 ECM with 4 EA-6B, 1 AEW with 4 E-2B/C; 4 KA-6D tankers, 1 lt tpt ac.
(New wing will have 2 more sqns, each 18 ac.)
Other surface ships: 192 principal surface combatants:
2 Iowa battleships (BBG) with 4x4 Harpoon, 8x4 Tomahawk SSM.
9 nuclear-powered GW cruisers (CGN) with 2x4 Harpoon SSM;
4 Virginia with 2x2 Standard/ASROC SAM/ASW, 1 SH-2F hel (SA-60B Seahawk to replace);
2 California with 2x1 Standard SAM, 1x8 ASROC ASW;
1 Truxtun with 1x2 Standard/ASROC, 1 SH-2F hel;
1 Long Beach with 2x2 Standard/Terrier SAM, 1x8 ASROC
1 Bainbridge with 2x2 Standard 1x8 ASROC.
19 GW cruisers (CG):
1 Ticonderoga (CG-47) with 2x8 Harpoon SSM (to get Tomahawk SSM), 2x2 Standard/ASROC, 2 SH-2F hel (second CG-47 July 1984);
18 with 2x4 Harpoon, 1x8 ASROC, 1 SH-2F hel; (9 Leahy also have 2x2 Standard/Terrier, 9 Belknap have 1x2 Standard/Terrier).
37 GW destroyers (DDG):
23 with 2x4 Harpoon (4 Kidd with 2x2 Standard/Tartar/'ASROC, 2 SH-2F hel; 8 Farragut, 11 Adams); 2 Farragut, 12 Adams.
31 Spruance (DD-963) gun/ASW destroyers (DD): with 2x4 Harpoon, 1x8 Sea Sparrow, 1x8 ASROC, 1 SH-3 or 2 SH-2F hel; (to get Tomahawk SSM).
41 GW frigates (FFG): 35 Perry with 1 Harpoon/Standard, 2 SH-2/-60 hel; 6 Brooke with 1 Tartar/Standard, 1x8 ASROC, 1 SH-2F hel.
53 gun frigates (FF) with 1x8 ASROC:
40 Knox (FF-1052) with 2x4 Harpoon SSM (30 with Sea Sparrow Mk 5 BPDMS, 1 with Sea Sparrow Mk 29 SAM, 2 SH-2F hel),
10 Garcia, 1 Glover, 2 Bronstein.
Some 89 minor surface combatants:
6 Pegasus GW hydrofoils with 2x4 Harpoon.
Some 80 inshore and river patrol craft (most in reserve).
30 dry cargo ships, 164 other vessels (579 govt-owned cargo ships and tankers could be used for auxiliary sea-lift).
Ships on refit (incl Service Life Extension Program (SLEP) ) incl 6 SSBN (5 more planned to 1987),