The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed on 1 July 1985, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. It also does not reflect the facts of geography, doctrine or efficiency, except where these are explicitly touched upon. We make no attempt to compare one country's military capacity against others. Material is reviewed each year, and differences between years may be due as much to re-evaluation of evidence as to new information. We must warn, therefore, that The Military Balance may have limitations for those attempting to construct time series comparisons.
The book is organized in two sections. In the first of these, national entries are grouped geographically: the US, the USSR, Warsaw Pact, NATO, Other European Countries, the Middle East and North Africa, Sub-Saharan Africa, China, Asia and Australasia and Latin America. Each grouping is preceded by an essay describing the international relationships, defence and economic positions of the countries described. Inclusion of a particular political entity or of a military organization connected to it in no way implies legal recognition of, or Institute support for, such entities.
In the second section, tables give comparative information on nuclear delivery vehicles world-wide and in the European region, world-wide defence expenditure over a three-year period and military manpower, and major identified arms procurement contracts. Others show a break Lurssen of Non-Soviet Warsaw Pact defence budget expenditures, and compare the differences that occur when NATO defence outlays are calculated in local currencies and US dollars at current and 1980 prices.
Further items in the same section show some static measurements of the super-power strategic balance, assess the European conventional theatre balance, list the items of heavy equipment found at divisional, Army and Front level in the Soviet Ground Forces, and list the civil aircraft types held by NATO and the Warsaw Pact which could be used to augment military airlift capability. Economic studies graphically illustrate trends in defence expenditure of the NATO countries, Japan and Sweden from 1972 and 1984; and discuss defence outlays and their impact on regional security.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is absolutely necessary to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables.
Readers may use items of information from The Military Balance as required, without reference to the Institute, on condition that the Institute is cited as the source in any published work. However, reproduction of all major portions of the work must be approved in writing by the Institute prior to publication.
The Director and the staff of the Institute assume full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. Inevitably, these estimates change as new information becomes available. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
October 1985
ПРЕДИСЛОВИЕ
The Military Balance представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран всего мира.
В нем рассматриваются факты военной мощи в том виде, в каком они существовали на 1 июля 1985 года, и никаких прогнозов в отношении численности сил или вооружений после этой даты не приводится, за исключением конкретно оговоренных случаев. Он также не отражает фактов географии, доктрины или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются. Мы не пытаемся сравнивать военный потенциал одной страны по отношению к другим. Материалы рассматриваются каждый год, и различия между годами могут быть обусловлены как переоценкой фактических данных, так и новой информацией. Поэтому мы должны предупредить, что военный баланс может иметь ограничения для тех, кто пытается построить сравнения во времени.
Книга состоит из двух разделов. В первой из них национальные позиции сгруппированы географически: США, СССР, Варшавский договор, НАТО, другие европейские страны, Ближний Восток и Северная Африка, страны Африки к югу от Сахары, Китай, Азия и Австралия и Латинская Америка. Каждой группе предшествует эссе, описывающее международные отношения, оборону и экономическое положение описанных стран. Включение того или иного политического образования или связанной с ним военной организации никоим образом не подразумевает юридического признания таких образований или оказания им поддержки.
Во втором разделе таблицы содержат сравнительную информацию о средствах доставки ядерного оружия во всем мире и в Европейском регионе, общемировых расходах на оборону в течение трехлетнего периода и численности военного персонала, а также основных определенных контрактах на закупку оружия. Другие показывают разбивку расходов на оборону в рамках несоветского оборонного бюджета Варшавского договора и сравнивают различия, возникающие при расчете оборонных расходов НАТО в местной валюте и долларах США, в текущих ценах и ценах 1980 года.
Дальнейшие вопросы в этом же разделе показывают некоторые статические показатели стратегического баланса сверхдержав, оценка баланса Европейского театра, перечисление тяжелой техники в дивизиях, и частях армейского и фронтового уровня Сухопутных войск СССР, и список гражданских самолетов НАТО и Варшавского договора, которые могут быть использованы для усиления военно-транспортных возможностей. Экономические исследования наглядно иллюстрируют тенденции оборонных расходов стран НАТО, Японии и Японии и Швеции в 1972 и 1984 годах; и обсуждение расходов на оборону и их влияние на региональную безопасность.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Их абсолютно необходимо читать, так как ониобъясняют и придают точность данным в национальных разделах и таблицах.
Читатели могут использовать информацию из военного баланса по мере необходимости, без ссылки на институт, при условии, что Институт цитируется в качестве источника в любой опубликованной работе. Однако размножение всех основных частей работы должно быть одобрено институтом в письменной форме до публикации.
Директор и сотрудники Института несут полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны в равной степени сотрудничали друг с другом,поэтому некоторые цифры оцененочные. Эти оценки неизбежно меняются по мере поступления новой информации. Институт в значительной степени задолжал ряду своих собственных членов и консультантов, которые помогали в составлении и проверке материалов.
Октябрь 1985 года
READER'S NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are shown in the Table of Contents on p.iii. An index to individual country entries is on p. 2. To the extent that national variations permit, country entry format is standard: population, military service, total military manpower strength, NMP, GDP or GNP, defence expenditure, GNP/GDP growth rates, inflation rates, foreign military aid, Gross External Debt, and exchange rates; separate sub-sections on the army, navy and air force give broad organization and equipment and, where relevant, significant foreign deployments. Where possible, reserves and para-military forces are included. Precise definitions as to what are or are not para-military forces are difficult, and some latitude must be allowed: para-military forces are those elements whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest they may be usable in support, or in lieu, of regular military forces.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence Expenditure
The latest available defence expenditure or budget data are quoted (in some cases estimated). In consequence inconsistencies arise in the comparative tables at the end of the volume. Where possible capital equipment budgets/expenditures have been added to recurrent/administrative cost. Figures may therefore be radically different from previous issues (e.g. Tunisia). In cases of great variance between sources (government data, central banks, IMF, etc) central bank data has been preferred. In many cases, internal/border security force budgets have been included. Revised budget and expenditure figures are the result of changes by the governments themselves. Table 3 provides estimates of non-Soviet Warsaw Pact defence expenditure by an independent research centre. Table 4 compares various methods of calculating NATO defence expenditures in constant prices. Table 5 shows current and past expenditures, expressed in US dollars so as to afford international comparisons. For the NATO countries in Tables 4 and 5, a standard NATO definition of defence expenditure is used, but in most other cases national definitions are used. 'NATO definition' includes all spending on regular military forces, military aid to other nations (including equipment and training), military pensions, expenses by host governments for NATO tenant forces, NATO infrastructure and civilian staff costs; para-military forces (e.g., gendarmerie) are excluded. For the USSR we cite a range of estimates illustrating the variation of opinion as to these expenditures, as well as an essay on the difficulties in estimating her defence costs. FMA is based on published military aid figures, but in some cases estimates were made.
National Income
GNP and GDP figures are both used (where possible, GDP has been preferred). GDP is equal to GNP minus net income from abroad. GDP figures are quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 5 uses both published and estimated GDP/GNP figures. GDP/GNP growth rates refer to real growth in real terms. Inflation rates are based on available consumer price indices and refer to annual averages. Wherever possible the UN System of National Accounts, based on the latest available IMF International Financial Statistics (IFS), has been used. For Eastern Europe data from Economic Survey of Europe in 1984-1985 (New York: UN, 1985) and the World Economic Outlook (IMF, 1985) is used. For the USSR GNP estimates are given based on commercial banking estimates. East European GDP/GNP figures at factor cost are derived from NMP. For China estimates of GDP/GNP are given.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into US dollars, using the rate averaged for the national financial year (for 1985-6 figures, the mid-year rate). Wherever possible exchange rates have been taken from IFS, though they may not always be applicable to commercial transactions. High inflation rates in some countries and recent dollar developments distort conversions. For the USSR no attempt has been made to convert roubles into dollars. In certain East European countries which are not members of the IMF and Hungary and Romania (which are), the conversion rates used are those described in T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974).
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the entry where appropriate. Reserve figures are generally estimates based on a five-year post-conscription period, though some national definitions are given. Manpower information is summarized in Table 5.
Equipment
The equipment figures in the entries show total holdings; non-operational and reserve total holdings are given where known. The symbol (-) indicates that part of an establishment is detached; the symbol (+) means that a unit has been reinforced. Except where the symbol Strength of Military Formations
The table below gives the approximate average establishment strength of the major military formations in the text. Military organization is flexible, and the manning and structure of formations may vary.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact forces and those of other Soviet-supported countries have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have broadly followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1985 are listed, under geographical regions, in Table 6. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where known. Licensing arrangements, widespread among industrialized countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p.viii, immediately following these notes. For convenience, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to US dollars, unless otherwise stated. The term billion (bn) equals 1,000 million (m).
ПРИМЕЧАНИЯ ДЛЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы представлены в оглавлении на стр. iii. Индекс по отдельным странам находится на стр. 2. В той мере, в какой это позволяют национальные различия, справка о стране оформляется в стандартной форме: население, военная служба, общие военные силы cилы, НМП, ВВП или ВВП, расходы на оборону, ВНП/ВВП, темпы роста, темпы инфляции, внешняя военная помощь, валовый внешний долг и валютный курс; отдельные подразделы на армию, флот и ВВС дают необходимые сведения об организации и вооружении и, в соответствующих случаях, значительные иностранные развертывания. Там, где это возможно, включаются резервы и полувоенные силы. Точного определить, что являются или не являются военизированными силами сложно, а некоторые широта должна быть предоставлена: военизированные силы-это те элементы, оборудование и обучение выходит за рамки того, что требуется для гражданской полиции и чья Конституция и управления предполагают, что они могут использоваться в поддержку, или вместо, обычных вооруженных сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляет каждый из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне данная под менее формальные механизмы тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
Приводятся последние имеющиеся данные по оборонным расходам или бюджету (в некоторых случаях оценочные). Вследствие этого в конце тома в сравнительных таблицах возникают несоответствия. Там, где это возможно, к текущим/административным расходам добавляются бюджеты/расходы на капитальное оборудование. Поэтому цифры могут радикально отличаться от предыдущих (например, Тунис). В случае значительной разницы между источниками (данные правительства, центральные банки, МВФ и т. д.) данные Центрального банка, являются предпочтительными. Во многих случаях были включены бюджеты внутренних/пограничных сил безопасности. Пересмотренный бюджет и расходы в результате изменения самих правительств. В таблице 3 приводятся оценки расходов несоветских стран Варшавского договора на оборону независимого исследовательского центра. В таблице 4 сравниваются различные методы расчета оборонных расходов НАТО в постоянных ценах. В таблице 5 показаны текущие и прошлые расходы, выраженные в долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления. Для стран НАТО в таблицах 4 и 5 используется стандартное определение оборонных расходов НАТО, но в большинстве других случаев используются национальные определения. "Определение НАТО" включает все расходы на регулярные вооруженные силы, военную помощь другим странам (включая оборудование и подготовку), военные пенсии, расходы правительств принимающих стран на войска-арендаторы НАТО, инфраструктуру НАТО и расходы на гражданский персонал; полу-военные силы (например, жандармерия) исключаются. Для СССР мы приводим ряд оценок, иллюстрирующих различия во мнениях относительно этих расходов, а также эссе о трудностях в оценке ее расходов на оборону. FMA основывается на опубликованных цифрах военной помощи, но в некоторых случаях были сделаны оценки.
Национальный доход
Используются показатели ВНП и ВВП (по возможности предпочтение отдается ВВП). ВВП равен ВНП минус чистый доход из-за рубежа. Данные по ВВП приводятся в текущих рыночных ценах (факторные издержки для восточноевропейских стран). В тех случаях, когда данные из опубликованных источников в настоящее время отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 5 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВВП/ВНП. Темпы роста ВВП/ВНП относятся к реальному росту в реальном выражении. Темпы инфляции основаны на имеющихся индексах потребительских цен и относятся к среднегодовым показателям. Там, где это возможно, используется система национальных счетов ООН, основанная на последней имеющейся международной финансовой статистике МВФ (МФС). Для Восточной Европы используются данные экономического обзора Европы 1984-1985 годов (Нью-Йорк: ООН, 1985 год) и "перспективы мировой экономики" (МВФ, 1985 год). Для СССР оценки ВНП даются на основе коммерческих банковских оценок. Восточноевропейские показатели ВВП/ВНП по факторным издержкам рассчитываются на основе НМП. Для Китая приведены оценки ВВП/ВНП.
Курсы конвертации валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США с использованием усредненного курса за национальный финансовый год (для показателей 1985-1986 годов-среднегодовой курс). Везде, где это возможно, обменные курсы были взяты из МФС, хотя они не всегда могут быть применимы к коммерческим сделкам. Высокие темпы инфляции в некоторых странах и недавние изменения в долларах искажают конверсию. Для СССР не было предпринято никаких попыток конвертировать рубли в доллары. В некоторых восточно-европейских стран, которые не являются членами МВФ и Венгрии и Румынии (которые являются), обменные курсы используются те, что описаны в T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974).
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях также указывается численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Данные о резервах, как правило, рассчитываются на основе пятилетнего периода после призыва, хотя и приводятся некоторые национальные определения. Информация о личном составе приведена в таблице 5.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. Символ (-) означает, что часть ослаблена; символ (+) означает, что часть усилена. За исключением случаев, когда используется символ <, исключаются морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин, 'combat aircraft' включает только самолеты укомплектованные, и подготовленные, для доставки боеприпасов (бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, штурмовики, перехватчик, разведывательных, противоповстанческие и вооруженные учебно-тренировочные самолеты, в том числе и оперативной подготовки или переучивания (ОCU)) и боевых вертолетов, когда четко обозначено. Основные технические данные о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющихся в распоряжении стран НАТО и Варшавского договора, приведены в таблицах 1 и 2.
Численность воинских формирований
В приведенной ниже таблице приводится примерная средняя численность основных воинских формирований. Военная организация является гибкой, и комплектование и структура формирований могут варьироваться.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Силы Варшавского договора и других поддерживаемых Советским Союзом стран имеют составы, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи НАТО, не включенные в таблицу выше, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки оружия
Основные соглашения о поставках оружия, заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1985 года, перечислены в таблице 6 в разделе "географические регионы". Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там, где это известно, также указываются ожидаемые сроки поставки. Лицензионные соглашения, широко распространенные среди промышленно развитых стран, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства, некоторые важные сокращения объясняются снова при первом использовании. Если появляется знак $, он относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард (bn) равен 1000 миллионам (m).
During the past twelve months the United States retired 11 Titan II ICBM (3 more will retire by November 1985). This has reduced the ICBM total weapons yield by 99 MT.. While there is still great uncertainty over the number of the MX ICBM to be deployed, its development is proceeding, with a planned Initial Operating Capability (IOC) of December 1986. The Midgetman ICBM is still in the very early concept stage and could not be deployed before the 1990s.
SLBM, however, have increased by 24 with the introduction of the sixth Ohio-class SSBN. A seventh is due to be delivered in October 1985, and this delivery would have put the US over the SALT II MIRVed missile ceiling. A Poseidon boat will be taken out of service to prevent this. The figures of 1 July, however, is 640 missiles in 37 SSBN, an increase over the twelve months of 48 missiles. The normal Poseidon warhead payload is 10 MIRV, of 40 to 50 KT each. The Trident C-4 carries 8 warheads of 100 KT. The present increase over the 1984 total is therefore 384 warheads, with a maximum of 38.4 MT. The intended replacement of the Poseidon boat with the seventh Ohio will mean a further net increase of 8 missiles, an increase in the number of MIRV of 32 and an increase in submarine-launched total weapons yield of 11.2 MT. The Trident D-5 (or Trident II) SLBM is in development, with a planned IOC of 1989.
There is no significant change in the B-52 or FB-111 fleets. However, the first of the new generation of strategic bombers, the B-1B, has been delivered. At present the first squadron of 16 aircraft is planned to be operational in late 1986. Three other squadrons and a training element will follow, to a total of 100 aircraft; 51 remain on order, and deliveries are expected to be at a rate of 4 per month from September 1986. This aircraft can carry three internal single or mixed nuclear loads of free-fall bombs, AGM-69A SRAM and AGM-86B ALCM, plus eight loads externally. Maximum single loads would be 22 ALCM (with the W-80-1 warhead - estimated yield: 200 KT), 38 SRAM, 20 B-28, 36 B-43/-61/-83 nuclear bombs, 128 500-lb Mk 82 or 36 2,000-lb Mk 84 conventional bombs. The B-52 will carry up to 20 ALCM.
The modernization of US strategic warning and control systems (land- and space-based) is proceeding.
The US Army is undergoing a period of reorganization. The armoured and mechanized divisions are being modernized; some of the infantry divisions are being converted to light divisions, and an experimental high-technology motorized division is being formed. The reorganization is affecting the Army Reserve structure, with a number of units being selected to form part of the existing Active structure when required. A parallel review of the weapons and communications components intended to replace older systems is also in progress. It is intended that there will be six distinct types of Army division, each with a somewhat different role and capability.
Deliveries continue to enhance and modernize US maritime and air capabilities. Three more Los Angeles-class SSN bring the 1 July total holdings to 29. A second Ticonderoga-class conventionally-powered guided-missile cruiser has joined the fleet; a third is expected later in 1985. Series production of the Perry-class guided missile frigate continues, with seven more entering service. A new class of destroyer (the DDG-51, Arleigh Burke) has been ordered.
Procurement scheduled over the longer term and funded also includes 6 more SSBN, 11 attack submarines, three carriers, 14 Ticonderoga-class cruisers and a number of amphibious warfare and support vessels. Of particular note is a revival of interest over the past few years in surface-based mine counter-measures vessels. The use of helicopters in this role is still important, as shown by purchases of additional aircraft for this purpose, but each has its own peculiar capabilities, and the two need to be used together as a team for optimum effect.
Naval air continues to see the replacement of the F-4 by the F-14 and the A-7 by the F-18. Greater range, and enhanced weapons loads improve the combat capability of the carrier based squadrons.
The Marine Corps will complete the upgrading of both the quality and quantity of its main amphibious vehicles, of its artillery support, and of its support aircraft.
The Air Force continues to modernize, introducing F-15 and F-16 to replace older types. Some of the displaced aircraft are being passed on to the Reserves, but the latter are also getting a few of the newer types. All the Services are aware that there is a danger that an all-volunteer force will be less capable of sustaining a long war than a nation which has a pool of former conscripts from which to draw. All have made considerable efforts to enhance their Reserve structures and continue to do so. Expanded training and administrative support programmes are helping to upgrade the numbers and capabilities of all Reserve components. There is still a shortfall, but it is less than it was.
US interest in the Strategic Defense Initiative (SDI) continues, but this undertaking is still at the research stage. For the first time, both Houses of Congress have authorized funds for the manufacture of a new generation of chemical weapons, but with some qualifications. It remains to be seen whether the Administration will eventually produce binary chemical munitions.
US Defence Budget
The level of American defence expenditures is confusing to many, because several separate budgeting indices are used and because other agencies, apart from the Defense Department, administer parts of the defence programme. The budgetary or fiscal year begins on 1 October. Spending accounts have three denominations: Outlays are the actual expenditures (i.e. the cheques written during a given fiscal year); Budget Authority (BA) is the amount which may be committed to current and future outlays in a fiscal year, Total Obligational Authority (TOA) includes budget authority, obligations from previous fiscal years and other receipts (such as earned income, interest, etc). Less than 60% of outlays in any one year is obligated by the current year's budget authority. For example, $6 bn in budget authority was committed to build an aircraft carrier two years ago, but actual outlays will be made over a period of six years as the carrier is built. Hence the level of budget authority will indicate the level of both present and future outlays. Federal deficit calculations, however, are based on outlays.
The National Defense budgeting function includes spending administered by several departments and independent agencies. Total National Defense function outlays in 1984 ($227,413 bn) included the following spending categories: Department of Defense (DoD) ($220.84 bn), Department of Energy Atomic Energy Defense Activities ($6,120 bn), General Services Administration ($88 m), Central Intelligence Agency military activities ($86 m), Federal Emergency Management Agency ($240 m), Intelligence Community Staff ($16 m), and Selective Service System ($22 m). This does not include outlays on several other major programmes related to national security: International Security Assistance ($7,924 bn - administered by the Office of the President, the Treasury Department and the State Department), Veterans Administration Benefits ($25,614 bn), Foreign Economic and Financial Assistance ($4,478 bn) the National Aeronautics and Space Administration ($7,048 bn) and the Coast Guard ($2,518 bn). The specific budgets of the Central Intelligence Agency, the Defense Intelligence Agency, the National Security Agency and other intelligence activities are classified and are hidden within the National Defense budget function. It has been suggested that the intelligence budget is $16.5 bn.
The American defence budgetary process has three distinct parts: the Administration, or Executive Branch develops a budget proposal and sends it to Congress; Congress reviews and amends the budget as well as introducing legislation for levying taxes; the defence agencies spend their appropriations during the fiscal year. The DoD operates a five-year planning cycle. The Secretary of Defense issues the classified Defense Guidance which outlines overall US military strategy, gives guidance to the military services for their programmes, and, in its 'Fiscal Guidance', establishes the overall level of defence spending. The Services present their recommended programme and, with the Secretary of Defense, and the Office of Management and Budget acting on behalf of the President, will prepare an overall programme and budget. The final Administration proposal year is due to begin. The proposal is outlined in the Annual Report of the Secretary of Defense and several other classified and unclassified supporting documents.
By statute, Congress must reconcile the entire federal budget in two budget resolutions which are debated in the House and Senate Budget Committees. Defence budgets must be written into law in an Authorization bill which originates in the Armed Services Committees, and funds to carry out the authorized programmes are granted in an Appropriations bill. Both the House and Senate must pass identical budget resolutions, authorizations and appropriations. The President may sign or veto either the Authorization or Appropriation bill (Congress can overrule a Presidential veto by a two-thirds majority of both Houses). But sometimes the process is amended. On occasion, the Congress has passed the Appropriations bill without an Authorization bill. Sometimes the Defense Authorization is provided by a continuing resolution.
Congress has increasingly tended to make reductions in the President's original submission. Budget authority and actual expenditure are obligated by the Department of Defense in the subsequent fiscal year. For FY 1984, Congress approved $231.0 bn outlays for the Department. Actual DoD expenditures in that year in fact totalled $220,860 bn, due to changes in prices estimates and contracts. For the current FY 1985, Congress approved $246,286 bn in outlays, but, if the spending patterns of the first eight months continue, actual FY 1985 outlays are likely to be $5-8 bn less.
The Reagan Administration came to office with a commitment to increase defence spending substantially after a period of little or negative growth immediately following the Vietnam war - although about 3% real growth was achieved during the Carter Presidency. (Defence expenditure, in constant 1980 dollars, is shown in the appropriate graph in the Analysis section at the end of the book.) Spending plans contained in the FY 1986 Budget project a 5% or higher real increase in both outlays and budget authority until 1990. In subsequent agreements between Administration and Congress the defence budget has been set to show zero growth in FY 1986, and 3% real growth will be hard to maintain towards the end of the decade:
Соединенные Штаты Америки
В течение последних двенадцати месяцев Соединенные Штаты вывели 11 МБР Titan II (еще 3 выведут к ноябрю 1985 года). Это снизило общую мощность МБР на 99 МТ. Пока еще не ясно, какое количество МБР МХ должно быть развернуто, ее развитие продолжается, с плановой начальной оперативной готовности (IOC) в декабре 1986 года. МБР Midgetman все еще находится на самой ранней стадии разработки концепции и не может быть развернута до 1990-х годов.
Число БРПЛ, однако, увеличились на 24 с введением шестой ПЛАРБ типа Ohio. Седьмая должна быть получена в октябре 1985 года, и эта поставка поставила бы США над потолком ракет с РГЧ ИН по ОСВ-2. Лодки Poseidon будут выведены из эксплуатации, чтобы предотвратить это. Цифра на 1 июля, однако, составляет 640 ракет на 37 ПЛАРБ, то есть увеличение за двенадцать месяцев 48 ракет. Нормальная полезная нагрузка боеголовки Poseidon составляет 10 MIRV, от 40 до 50 кт каждая. Trident C-4 несет 8 боеголовок по 100 кт. Поэтому нынешнее увеличение по сравнению с 1984 на 384 боеголовки, максимум на 38.4 МТ. Предполагаемая замена лодки Poseidon с седьмой Ohio будет означать дальнейшее увеличение на 8 ракет, увеличение количества РГЧ на 32 и увеличение запускаемых с подводных лодок мощности на 11.2 МТ. БРПЛ Trident D-5 (или Trident II) в разработке, с планируемыми поставками в 1989 году.
Во флотах B-52 и FB-111 существенных изменений нет. Тем не менее, первый из нового поколения стратегических бомбардировщиков, B-1B, был поставлен. В настоящее время первую эскадрилью из 16 самолетов планируется ввести в эксплуатацию в конце 1986 года. Три других эскадрилий и учебный элемент будет такой, чтобы в общей сложности было 100 самолетов; 51 остаются в заказе, а поставки ожидаются в размере 4 в месяц с сентября 1986 года. Этот самолет может нести три внутренние единые или смешанные ядерные нагрузки бомб свободного падения, AGM-69A SRAM и AGM-86B ALCM, плюс восемь подвесок снаружи. Максимальная единая нагрузка составит 22 ALCM (с боеголовкой W-80-1 - расчетная мощность: 200 KT), 38 SRAM, 20 B-28, 36 B-43/-61/-83 ядерные бомбы, 128 500-фунтовых Mk 82 или 36 2000-фунтовых Mk 84 обычных бомб. B-52 будет нести до 20 ALCM.
Продолжается модернизация американских систем стратегического предупреждения и управления (наземного и космического базирования).
Армия США переживает период реорганизации. Модернизируются бронетанковая и механизированная дивизии, часть пехотных дивизий переформируется в легкие дивизии, формируется опытная высокотехнологичная моторизованная дивизия. Реорганизация влияет на структуру резервной армии, с количеством выбранных в рамках существующей структуры Active при необходимости единиц. Параллельно проводится изучение компонентов вооружений и связи, призванных заменить старые системы. Предполагается, что будет шесть различных типов армейских дивизий, каждая из которых будет иметь несколько иную роль и возможности.
Поставки продолжают укреплять и модернизировать морской и воздушный потенциал США. Три ПЛА Los Angeles принятые до 1 июля довели их общее число до 29. К флоту присоединился второй ракетный крейсер типа Ticonderoga с обычным двигателем, третий ожидается позднее в 1985 году. Серийное производство ракетных фрегатов типа Perry продолжается и более семи введено в эксплуатацию. Был заказан новый тип эсминцев (DDG-51, Arleigh Burke).
Закупки, запланированные на более длительный срок и финансируемые также, включают еще 6 ПЛАРБ, 11 ударных подводных лодок, 3 авианосца, 14 крейсеров типа Ticonderoga и ряд десантных военных и вспомогательных судов. Особо следует отметить возрождение в последние несколько лет интереса к надводным противоминным средствам. Использование вертолетов в этой роли по-прежнему важно, о чем свидетельствуют закупки дополнительных вертолетов для этой цели, но каждый из них обладает своими особыми возможностями, и оба компонента должны использоваться вместе как команда для достижения оптимального эффекта.
Военно-морская авиация продолжает замену F-4 на F-14 и A-7 на F-18. Большой ассортимент, и усиленное вооружение улучшает боеспособность авианосных эскадрилий.
Корпус морской пехоты завершит модернизацию как качества, так и количества своих основных машин-амфибий, артиллерийского обеспечения и вспомогательных самолетов.
Военно-воздушные силы продолжают модернизацию, внедряя F-15 и F-16 для замены старых типов. Некоторые из снятых самолетов передаются в резерв, но последние также получают несколько новых типов. Все службы осознают, что существует опасность того, что силы, состоящие из добровольцев, будут в меньшей степени способны выдержать длительную войну, чем нация, имеющая резерв бывших призывников. Все они приложили значительные усилия для укрепления своих резервных структур и продолжают делать это. Расширенные программы профессиональной подготовки и административной поддержки помогают увеличить численность и расширить возможности всех резервных компонентов. По-прежнему существует дефицит, но он меньше, чем был.
Интерес США к стратегической оборонной инициативе (SDI) продолжается, но это начинание все еще находится на стадии исследования. Впервые обе палаты Конгресса санкционировали выделение средств на производство химического оружия нового поколения, но с некоторыми оговорками. Еще предстоит выяснить, будет ли администрация в конечном счете производить бинарные химические боеприпасы.
Оборонный бюджет США
Уровень американских оборонных расходов многих смущает, потому что используется несколько отдельных бюджетных индексов и потому что другие учреждения, помимо Министерства обороны, управляют частями оборонной программы. Бюджетный или финансовый год начинается 1 октября. Счета расходов имеют три наименования: расходы - фактические расходы (т. е. расходы, выписанные в течение данного финансового года); Бюджетные полномочия (BA) - это сумма, которая может быть выделена на текущие и будущие расходы в финансовом году, общие долговые обязательства (TOA) включает бюджетный орган, обязательства предыдущих финансовых лет и другие поступления (такие как заработанные доходы, проценты и т. д.). Менее 60% расходов в течение одного года приходится на бюджетные полномочия текущего года. Например, два года назад на строительство авианосца было выделено $6 млрд бюджетных средств, но фактические расходы будут производиться в течение шести лет по мере строительства авианосца. Таким образом, объем бюджетных полномочий будет определять объем как нынешних, так и будущих расходов. Однако расчеты федерального дефицита основаны на расходах.
Бюджетная функция национальной обороны включает расходы, управляемые несколькими департаментами и независимыми учреждениями. Общая функция национальных оборонных издержек в 1984 году ($227,413 млрд) включает следующие категории расходов: Министерства обороны (МО) ($220.84 млрд.), Министерства энергетики атомной энергетики оборонной деятельности ($6,120 млрд.), общие административные услуги ($88 млн.), Центрального разведывательного управления военной деятельности ($86 млн), Федерального агентства чрезвычайных ситуаций ($240 млн.), разведывательное сообщество сотрудников ($16 млн), и выборочного обслуживание системы ($22 млн). Это не считая расходов на несколько других крупных программ, связанных с национальной безопасностью: международная безопасность помощи ($7,924 млрд - в ведении Канцелярии Президента, Министерство финансов и Государственный департамент), управление по делам льгот ветеранов ($25,614 млрд), в иностранной экономической и финансовой помощи ($4,478 млрд) Национального управления по аэронавтике и исследованию космического пространства США ($7,048 млрд) и береговой охраны ($2,518 млрд). Конкретные бюджеты Центрального разведывательного управления, оборонного разведывательного управления, Агентства национальной безопасности и других видов разведывательной деятельности засекречены и скрыты в рамках функции бюджета национальной обороны. Предполагается, что бюджет разведки составляет $16,5 млрд.
Американский оборонный бюджетный процесс состоит из трех отдельных частей: администрация или исполнительная власть разрабатывает бюджетное предложение и направляет его в Конгресс; Конгресс рассматривает и вносит поправки в бюджет, а также вводит законодательство о взимании налогов; оборонные ведомства расходуют свои ассигнования в течение финансового года. МО осуществляет пятилетний цикл планирования. Министр обороны издает секретное руководство по обороне, в котором излагается общая военная стратегия США, дается руководство военным службам для их программ и в своем "бюджетном руководстве" устанавливает общий уровень расходов на оборону. Службы представляют свою рекомендованную программу и совместно с министром обороны и Управлением по вопросам управления и бюджета, действующим от имени Президента, готовят общую программу и бюджет. Должен начаться год окончательного предложения администрации. Это предложение изложено в ежегодном докладе министра обороны и ряде других секретных и несекретных вспомогательных документов.
По закону Конгресс должен согласовать весь федеральный бюджет в двух бюджетных резолюциях, которые обсуждаются в Палате представителей и сенатских бюджетных комитетах. Оборонные бюджеты должны быть законодательно закреплены в законопроекте о полномочиях, который принимается комитетами по делам вооруженных сил, а средства на осуществление утвержденных программ выделяются в законопроекте об ассигнованиях. И Палата представителей, и Сенат должны принимать одинаковые бюджетные резолюции, разрешения и ассигнования. Президент может подписать или наложить вето либо авторизации и законопроекта (Конгресс может отменить президентское вето большинством в две трети голосов обеих палат). Но иногда процесс корректируется. Иногда Конгресс принимает законопроект об ассигнованиях без соответствующего разрешения. Иногда разрешение на защиту предоставляется на основании постоянного решения.
Конгресс все чаще склонялся к сокращению первоначального представления Президента. Бюджетные полномочия и фактические расходы возлагаются на Министерство обороны в следующем финансовом году. По итогам 1984, Конгресс одобрил расходы $231.0 млрд. Фактические расходы Минобороны в этом году фактически составили $220,860 млрд, что связано с изменением ценовых оценок и контрактов. На текущий финансовый год 1985, Конгресс одобрил 246,286 млрд долл. в расходах, но, если структуры расходов первых восьми месяцев и далее, фактические расходы за 1985, вероятно, будут на 5-8 млрд долл. меньше.
Администрация Рейгана пришла к власти с обязательством существенно увеличить расходы на оборону после периода небольшого или отрицательного роста сразу после войны во Вьетнаме, хотя реальный рост был достигнут во время президентства Картера около 3%. (Расходы на оборону в постоянных долларах 1980 года показаны на соответствующей диаграмме в аналитическом разделе в конце книги.) Планы расходов содержатся в проекте бюджета на 1986 финансовый год 5% или выше реальное увеличение как расходов так и бюджетных полномочий вплоть до 1990 года. В последующих соглашениях между администрацией и конгрессом оборонный бюджет должен был показать нулевой рост в 1986 финансовом году, и 3% реального роста будет трудно сохранить к концу десятилетия:
THE UNTIED STATES GDP 1983: $3,256.5 bn. 1984: $3,619.2 bn.
GDP growth 1983: 3.7%.1984: 6.8%.
Inflation 1983: 3.2%.1984: 4.3%.
Debt 1984: $340.0 bn.
Def budget 1984: $258.2 bn; NATO defn $250,011 bn.
Population: 239,600,000.
Men: 18-30: 27,300,000; 31-45: 25,740,000.
Women: 18-30: 26,800,000; 31-45: 26,300,000.
TOTAL ARMED FORCES:
Regular: 2,151,568 (200,400).
Terms of Service: voluntary.
Active Reserves: 1,212,255 (? 121,300 women).
Army National Guard 443,255; Navy 256,800; Marines 43,900; Air National Guard 107,900.
Army Reserve 285,600; Air Force Reserve 74,800.
Individual Ready Reserves: 440,900.
Army 276,700; Navy 66,000; Marines 48,000; Air 40,700; Coast Guard 9,500.
Other (Stand by/Retired): 678,984.
Army 2,000; Navy 11,484; Marines 43,600; Air 618,800; Coast Guard 3,100.
A proportion of these (?120,000) have duties assigned on mobilization, and others would be suitable for duty.
STRATEGIC NUCLEAR FORCES: * (*Manpower incl in Army, Navy, AirForce totals.)
Offensive:
(a) Navy: 640 SLBM in 37 SSBN.
SSBN:
5 Ohio with 24 Trident I/C-4: (144msls) (1 more to be delivered late 1985).
19 Lafayette, 12 Franklin: 12x16 Trident I/C-4 (192msls) 19x16 UGM-73A Poseidon C-3 (304msls) (1 out of service in late 1985).
(On order. 6 Ohio SSBN; 168 Trident I/C-4 msls.)
(b) Strategic Air Command (SAC): 2 Air Forces. 12 divs (1 trg/spt).
ICBM: 1,026 (to be 1,023 by Oct 1985). 9 strategic msl wings (24 sqns), each 5 launch control centres, each controlling 10 msls.
3 wings (9 sqns) with 450 Minuteman II (LGM-30F).
3 wings (11 sqns) with 550 Minuteman III (LGM-30G) (3 MIRV).
3 wings (4 sqns) with 26 Titan II (LGM-25C) (planned 23 by Oct 1985; out by Nov 1987).
(On order 48 MX (10 MIRV); (10 to be deployed from late 1986)).
Aircraft: some 348 combat ac (eqpt: see p. 12); 18 bomb wings (1 trg).
Bbrs: 297.
Long-range: 241.
4 wings (4 sqns) with 90 B-52H (1 wing with B-1B(1) from mid-1985).
7 wings (8 sqns) with 151 B-52G: 5 sqns (90 ac) with ALCM; 3 sqns (61 ac) with Harpoon (non-nuc).
Medium-range: 56.
2 wings (5 sqns, 1 trg) with FB-111 A.
Recce: 24.
3 wings: 4 sqns: 1 with 9 SR-71A/B, T-38A; 1 with 7 U-2CT/R; 2 with 6 TR-1A (mainly tacrole), 2 TR-1B (trg).
Comd: 41.
6 sqns: 1 with 4 E-4A/B (converting to E-4B); 5 with 21 EC-135A/C/G/L, 16 RC-135.
Tanker: 646.
2 Regular gps, 5 wings, 34 sqns (1 trg): 32 sqns with 487 KC-135, 2 with 31 KC-10A. 13 Air National Guard (104 ac);
3 Air Force Reserve (24 ac).
Defensive:
Space Command: HQ, Colorado Springs; comds incl North American Aerospace Defense Command (NORAD),
a joint US-Cdn org(HQ: Cheyenne Mountain, USA).
Warning Systems:
1. ICBM, SLBM, satellites:
(a) Space Detection and Tracking System (SPADATS):
(i) Space Defense Operations Center (SPADOC).
NORAD Combat Operation HQ, Cheyenne Mountain. Tracking, indentification, cataloguing of all space objects; command,
control and communications to all space associated commands and agencies; Surveillance, protection, countering of satellites.
(Replacement facility nearing completion.)
(ii) Satellites. Satellite Early Warning System (SEWS): Defense Meteorological Satellites (Defense Support Program).
TRW Block 647: 1 each over Indian, Atlantic and Pacific Oceans; infra-red surveillance and warning system.
Control and tracking stations at Guam, Pine Gap and Nurrungar (Australia) (to get 6 mobile ground terminals).
(iii) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS). USAF 474N system with 3 stations: Clear, Alaska (AN/FPS-50, AN/FPS-92);
Thule, Greenland (AN/FPS-50, AN/FPS-49A); Fylingdales Moor, England (AN/FPS-50, -49,being upgraded).
12 radars detect and track satellites, ICBM and IRBM. 4,800-km range.
(iv) Spacetrack. USAF 496L system. FPS-17 detection, FPS-79 tracking radars at Pirinclik (Turkey);
Cobra Dane, Shemya; FPS-85, BMEWS at Clear, Thule and Fylingdales;
optical tracking systems in New Mexico, California, at St Margarets (NB, Canada), Pulmosan (S. Korea), San Vito (Italy), Maui (Hawaii),
Mount John (New Zealand).
(v) Cobra Dane. Phased-array radar system at Shemya, Aleutians: 120* arc, range to 46,000 km, augments BMEWS in Alaska.
(Cobra Judy, a Pacific-based, shipborne phased-array radar (SPQ-11), supplements Shemya and research programmes, but is not part of SPADATS
and has no early warning function. Cobra Ball, a RC-135 airborne system, supports both.)
(vi) Pacific Radar Barrier (PACBAR). Detection and tracking radars: 1 site at San Miguel, Philippines, 1at Kwajalein Atoll, third tobe determined.
(vii) Alternate Space Defense Center. 1 FPS-85 and 1 AN/FSS-7 station in Florida. Linked to Spacetrack and NAVSPASUR (see below)
through NORAD HQ; also to identify and track fractional-orbit bombardment systems (FOBS). (To be retired when Pave Paws completed.)
(b) USN Space Surveillance System (NAVSPASUR). 9 field stations in south-east US (3 transmitting, 6 receiving sites and civilian agencies).
(c) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS). 1 north-facing phased-array system (130* arc, 2,800-km range)
at Grand Forks ND. Identifies and tracks individual re-entry vehicles, incl SLBM, in Central US, Arctic Ocean areas.
(Was Army Safeguard system support; to be enhanced.)
(d) Miscellanous radars. US Army: Kwajalein Atoll (Pacific). USAF: Ascension Island (Atlantic), Antigua (Caribbean), Kaena Point (Hawaii);
MIT Lincoln Laboratory, Westford, Mass.
(e) Under development: Ground-based ElectroOptical Deep Space Surveillance system (GEODSS):
White Sands NM, Taegu (S. Korea) and Maui (Hawaii); 2 more planned, 1 in Portugal, onein Indian Ocean (Diego Garcia).
(f) Integrated Operational Nuclear Detonation Detection System (IONDS). Detects and assesses nuclear detonations;
linked to 18 NAVSTAR global positioning system satellites (8 now in service; 18 by 1988).
Nuclear test ban monitoring and intelligence collection, potential damage assessment.
2. SLBM:
Pave Paws system. 1 phased-array radar (AN/FPS-115) each in Massachusetts and California; 5,500-km range.
1 building in Georgia, 1 more planned in Texas.
3. Intermittent programmed recce and EUNTsatellites incl:
(a) USAF: KH-8, KH-9 low-altitude, film return.
(b) Big Bird,Hitch Hiker medium-altitude.
(c) USN: Ocean Surveillence (osus). 4 satellites to detect ships by infra-red and radar.
(d) CIA: KH-11 digital imagery.
(e) Rhyolite/Chalet (TELINT).
4. Anti-air (aircraft, cruise missile):
(a) Over-the-horizon-backscatter (OTH-B) radar system. Range 900 km (min)to 3,800 km; allaltitude capability planned.
One chain (3 sites: transmit, receive, control) in Maine, arc of cover under evaluation (to be operational 1987);
1 planned for Oregon/N. California, another under consideration for southernUS.
(b) Distant Early Warning (DEW) Line (under comd TAC).
31 AN/FPS-19/-30 radars (21 in Canada, 4 in Greenland, 1 in Scotland; 2 in Iceland being reopened) roughly along the 70*N parallel from Point Lay,
Alaska to Greenland, then to Iceland and Scotland; range to 320 km at 12,000 m.
To be replaced (with Pinetree Line) by end-1985 by 'North Warning System':
52 ground radar stations with 13 Seek Igloo FPS-117 automated (minimally attended radar (MAR)) systems (11 in Canada) and
39 unmanned short-range radar in Canada.
(c) CADTN/Pinetree Line: 24 stations in southern Canada (to close).
(d) Tactical Air Command (TAC):
(i) US-Cdn Joint Surveillance System (JSS). 7 Region Operations Control Centers (ROCC): 5 in US (1 in Alaska), 2 in Canada.
5 E-3A AWACS ac assigned (1 to each US ROCC).
(ii) Radars. 60 in US (14 in Alaska), 24 in Canada: for co-ordination/control with Federal Aviation Authority facilities of military and civil air traffic,
surveillance and tracking of objects in high- and medium altitude trans-polar flight.
(iii) Aircraft: 252 (not incl Cdn CF-101).
(a) Regular 90 (AD only): 4 air divs: 5 sqns: 4 with 72 F-15(8 AAM); 1 with 18 F-106.
(b) Air National Guard (ANG): 162: 11 sqns (1 forming): 7 with 126 F-4C/D (8 AAM); 1 with F-15; 3 with 36 F-106, T-33 (trg) (to get 144 F-15).
(c) Tactical Air Force augmentation: ac on call from naval, marine and air forces.
(d) Iceland: 1 sqn (see Forces Abroad).
AAM: Super Falcon, Sidewinder, Sparrow.
ARMY: 780,648 (75,500 women).
6 Army HQ, 6 Corps HQ (1 AB).
4 armd divs (6 tk, 5 mech inf bns).
6 mech divs (4 tk, 6 mech inf, 4 arty, 1 hel, 1 SAM, 1 armd cav bns; spt units).*
2 inf divs* (to be lt divs; 1 new div to form by 1986-7).*
(* 1 National Guard bde is incorporated in each of 1 armd, 2 mech and 2 inf divs.)
2 lt inf divs (1 forming; 10,220 men, 3 regular bdes).
(1 high-technology motor inf div forming.)
1 air assault div (3 bdes each 3 bns; 3 arty bns, avn gp: 4 bns, 1 attack, 3 tpt.
1 AB div: 3 bdes (each 3 para bns); 4 arty, 1 armed hel bns, 1 armd cav sqn.
9 arty bdes.
5 AA arty bdes.
1 indep armd bde.
4 indep inf bdes.
1 indep air cav combat bde (hel-borne ATK).
3 armd cav regts.
Special Operations Command (9,100):
4 Special Forces gps (8 bns: 4 Regular, 2 National Guard, 2 Reserve).
Delta Force, attack hel and tpt gp.
1 Ranger inf regt (3 bns).
1 Psychological Warfare gp (3 bns).
1 Civil Affairs bn.
4 Pershing (I/II) SSM bns (1 trg).
8 Lance SSM bns (in corps arty).
3 Patriot SAM bns to be 6 btys each 8 launchers, 4 msls; planned total 13 1/2 bns (81 btys, 103 fire units, 6,200 msls).
Army Avn:
1 Gp (4 bns; 60 attack, 200 tpt and utility hel).
1 air assault bde, indep bns and dets, mixed types of eqpt, assigned to HQ for tac, tpt and medical duties.
Tks: 13,423: 1,703 M-48A5, 1,535 M-60, 7,352 M-60A3, 2,833 M-1 Abrams.
AFV: some 21,650: MICV: some 2,150 M-2/-3 Bradley;
APC: some 19,500, incl 3,100 M-577, 2,150 M-901 with TOW, 12,300 M-113 (some with mor, TOW).
Arty: how: 5,250: some 1,100 M-102 105mm and M-114 155mm, 900 M-198 155mm towed, 3,250 M-109 155mm and M-110A1/A2 203mm SP;
DEPLOYMENT: Continental United States (CONUS) (incl Alaska, Hawaii and Canal Zone):
Strategic Reserve:
(i) US Readiness Command (REDCOM): 2 corps HQ, all CONUS-based active units.
(ii) Initial reinforcement, Europe: 1 corps HQ, 2 armd, 3 mech, 2 inf divs, 1 inf bde, 1 armd cav regt.
(1 armd, 2 mech divs, 1 armd cav regt have hy eqpt stockpiled in FRG. Storage facilities for 3 more divs beingbuilt.)
(iii) US Central Command (USCENTCOM): (1,100): forces, incl naval and air, apportioned for planning purposes.
Full deployment could involve 290,600 assigned from existing units and support elements on mobilization.
HQ: 1 army; 1 corps (131,000): 1 mech (-), 1 AB, 1 air assault divs, 1 air cav bde, special forces, Rangers.
Ready Reserve Force: 4 dry cargo ships, 8 other vessels (579 govt-owned cargo ships and tankers could be used for auxiliary sea-lift).
Ships on refit (incl Service Life Extension Program (SLEP)) incl
6 SSBN (5 more planned to 1987), 11 SSN (3 Los Angeles, 4 Sturgeon, 2 Thresher, 2 Allen),
124 BGM-109 Tomahawk, 315 Harpoon SSM, 1,100 Standard SAM, 37 Phalanx, 321 Sea Sparrow AD systems.)
NAVAL AVIATION: 13 attack carrier airwings.
Ftr: 24 sqns: 22 with F-14A; 2 with F-4A/N/S.
FGA: 37 sqns: 13 med with A-6E, KA-6D (tanker); 22 lt with A-7E;2 with F-18A (2 more to form 1985).
ECM: 2 ELINT sqns with EA-3, EP-3; 9 EWng sqns with EA-6B.
MR: 26 land-based sqns with P-3B, P-3C, P-3CIII.
ASW: 11 sqns with S-3A.
AEW: 12 sqns with E-2C.
Comd: 2 sqns with C-130Q (TACAMO).
Misc: 17 spt sqns with C-130F, LC-130F/R, EC-130G/Q, C-1A, C-2A, CT-39, C-131, C-117, UC-12B ac;andhel(see below).
Trg: 2 aggressor sqns with F-5E/F, A-4, T-38; 1 trg sqn with TF-18A; 16 with T-2B/C, T-28,T-34C, T-39D, T-44 ac; and hel (see below).
OCU: 18: 5 ftr/strike (2 with F-14, 1 with TA-4F/J, 1 with F-18, 1 with F-4); 6 attack with TA-7C, A-7E, A-6; 2 EWng with EA-3;
2 MR with P-3B/C; 2 AEW with E-2B/C; 1 ASW withS-3A.