Lestschinsky, Jakob by Natalia Aleksiun yivoencyclopedia.org
Якоб Лещински (второй справа), историк Симон Дубнов (в центре), Меир Абрахам Халеви из Бухареста (слева), и другие делегаты на конференции ИВО стоят у могилы врача Цемаха Шабада, лидера Народной партии, основателя ИВО. Вильно, 1935 г. (YIVO)
(1876-1966), историк и социолог; занимался еврейской демографией и экономической историей. Родился в Хородище, около Киева. Яков Лещински (Yankev Leshtshinski) получил традиционное еврейское образование. В 1898 году, интересы в светском образовании привели его в Одессу, где преподавал древнееврейский, одновременно проходит курс экстерном. В 1901 г. учился в университете в Берне, позже в Цюрихе.
Вначале, последователь Ахад Ха-Ам, Лещински одно время близок к русскому социализму. После возвращения из Швейцарии, пропагандировал идеи сионизма-социализма в Варшаве и других городах Российской империи. Был, соответственно, арестован и заключен в тюрьму. Выбран делегатом от Варшавы на Шестой сионистский конгресс в Базеле в 1903 году, где поддержал территориалистов. Среди основателей Сионистской социалистической партии, участвовал в их конгрессе в Вене в 1910 г.
Перед началом Первой мировой войны, Лещински вернулся в Варшаву, чтобы работать в ОРТ. После Февральской революции он вновь вовлечен в партийную политику, помогал организовать Fareynikte Yidishe Socialistishe Arbeter Partey (Объединенная еврейская социалистическая рабочая партия). Хотя в то время был избран в ее центральный комитет, в конечном счете, после слияния партии с Комбундом в 1919 г. устранился от активной работы.
Шмуэль Нигер (второй справа, цифра "3"), его брат, писатель Даниэль Царни (второй слева, "2"), Якоб Лещинский (слева, "1"), и другие, на экскурсии в Альпах, прибл. 1920-ые. Фотограф М. Ашварден.
В 1921 г. Лещински работал в Берлине корреспондентом Нью Йоркской еврейской ежедневной газеты Forverts и продолжал писать для нее более, чем 40 лет.
Проводил обширные исследования экономической и социальной истории восточно-европейских евреев, был одним из членов-основателей ИВО, Института еврейских исследований.
Участвовал в торжественном открытии Секции истории института в Берлине 31 октября 1925 г.
Лещински издавал Bleter far yiddisher demografye, statistic, un ekonomik, которые выходили в Берлине с 1923 г. по 1925 г. Он заложил основы Секции экономической статистики ИВО, которую возглавил с ее создания в 1926 г., и редактировал публикации секции в Ekonomishe shriften и Yidishe ekonomik.
Весной 1933 г. Лещински был заключен в тюрьму за статьи в Forverts, в которых осуждал режим нацистов. Вскоре его изгоняют из Германии. Он переезжает в Прагу, затем в Ригу, и поселяется в Варшаве в 1934 г. В Польше он остается до 1938 г. В Нью Йорке поселяется в том же году.
Здесь он обширно исследует еврейскую демографию, статистику, экономику. Сотрудничает с Институтом еврейских дел Мирового Еврейского Конгресса, для которого готовит обзоры общин евреев после 2-ой мировой войны.
В ходе своей карьеры Лещински активно участвовал в работе еврейских газет и периодики. Среди его первых штудий по социологии была статья 1903 г. в Ha-Shiloah, "Cтатистика малого города." Эссе анализирует жизнь евреев в его родном городе в плане социоэкономики. Он также опубликовал несколько крупных работ. Dos ekonomishe lebn fun yidn in Rusland farn 19tn yorhundert (Экономическая жизнь евреев в России до 19 столетия). Появилась в Киеве в 1918 г. Dos yidishe ekonomishe lebn in der yiddisher literatur (Еврейская экономическая жизнь в еврейской литературе), опубликована в Варшаве в 1921 г. Его Dos yidishe folk in tsifern (Еврейский народ в цифрах) появилась в Берлине в 1922 г.
Лещински опубликовал несколько штудий по анализу влияния первой мировой войны на еврейскую жизнь в восточной и центральной Европе. Он также провел исследование и написал о состоянии еврейской торговли в малых городах восточной Европы в 1930-ых г. Помещает несколько статей в YIVO-bleter о родных языках евреев Польши, о чем есть упоминание в переписи 1931 года.
Он был среди новаторов научной работы по периоду Холокоста. Его работа Di yidishe katastrofe. Di metodes fun ir forshung (Еврейская катастрофа: методы исследования) была опубликована в 1944 г. Balance Sheet of Extermination (Балансовый отчет истребления) появился в 1946 г.
Институт еврейских исследований при Мировом Еврейском Конгрессе в 1948 г. публикует его Crisis, Catastrophe and Survival: Jewish Balance List, 1914-1948 (Кризис, катастрофа и выживание: еврейский баланс, 1914-1948)
Лещински также исследовал феномен антисемитизма. В 1952 г. второй том Dapim le-heker ha-sho"ah veha-mered, edited by Nachman Blumental (Труды по Шоа и сопротивлению, под редакцией Нахмана Блументаля) содержит его статью о антиеврейском насилии в Польше 1935-1937 г. В этой статье он доказывал, что основной причиной польского антисемитизма были экономическая конкуренция в контексте кризиса.
В 1959 г. Лещински уезжает в Израиль, умер в Иерусалиме.
(1876-1966), historian and sociologist; specialist in Jewish demography and economic history. Born in Horodishche, near Kiev, Jakob Lestschinsky (Yankev Leshtshinski) received a traditional Jewish education. In 1898, his interests in secular studies led him to Odessa, where he tutored Hebrew while studying for an external matriculation. In 1901, he attended universities in Bern and later in Zurich.
Initially a follower of Ahad Ha-Am, Lestschinsky drew close, for a time, to Russian socialism. After coming back from Switzerland, he propagated the ideas of socialist Zionism in Warsaw and other cities of the Russian Empire, and was subsequently arrested and imprisoned. He was elected to be a delegate from Warsaw to the Sixth Zionist Congress in Basel in 1903, where he supported the territorialists. He was among the founders of the Zionist Socialist party and participated in its congress in Vienna in 1910.
Shmuel Niger (second from right, hand-numbered "3"), his brother, the writer Daniel Tsharni (second from left, "2"), scholar Jakob Lestschinsky (left, "1"), and others, on a trip to the Alps, ca. 1920s. Photograph by M. Aschwarden. (YIVO)
Before the outbreak of World War I, Lestschinsky returned to Warsaw to work for ORT. After the February Revolution, he again became involved in party politics and helped to organize the Fareynikte Yidishe Sotsialistishe Arbeter Partey (United Jewish Socialist Party). Although he was elected to its central committee at that point in time, he ultimately withdrew from active participation after the party merged with the Kombund in 1919.
In 1921, Lestschinsky worked in Berlin as a correspondent for the New York Yiddish daily Forverts, and continued to write for this newspaper for more than 40 years. Conducting extensive research on the economic and social history of East European Jews, he was one of the founding members of the YIVO Institute for Jewish Research and participated in the inaugural meeting of its Historical Section in Berlin on 31 October 1925. Lestschinsky edited Bleter far yidisher demografye, statistik, un ekonomik, which appeared in Berlin from 1923 until 1925. He laid the groundwork for the Economic-Statistical Section of YIVO, which he headed from its inception in 1926, and edited its publications Ekonomishe shriftn and Yidishe ekonomik.
In the spring of 1933, Lestschinsky was imprisoned for Forverts articles in which he denounced the Nazi regime, and he was expelled from Germany. He moved first to Prague and then to Riga, settling in Warsaw in 1934. He stayed in Poland until 1938, at which time he moved to New York. There he wrote extensively on Jewish demography, sociology, and economics, and cooperated with the Institute of Jewish Affairs of the World Jewish Congress, for which he prepared surveys of post-World War II Jewish communities.
Throughout his career, Lestschinsky contributed extensively to Jewish newspapers and periodicals. Among his first sociological studies had been his 1903 article in Ha-Shiloa;, "Statistics of a Small Town," analyzing the socioeconomic life of Jews in his hometown. He also published such studies as Dos ekonomishe lebn fun yidn in Rusland farn 19tn yorhundert (The Economic Life of the Jews in Russia until the Nineteenth Century), which appeared in Kiev in 1918, and Dos yidishe ekonomishe lebn in der yidisher literatur (Jewish Economic Life in Jewish Literature), published in Warsaw in 1921. His Dos yidishe folk in tsifern (Jewish People in Numbers) appeared in Berlin in 1922.
From Jakob Lestschinsky in Berlin, to Abraham Liessin, editor of the Yiddish-language journal Tsukunft, in New York, 6 November 1923, enclosing a manuscript by Professor Fishel Schneersohn, whose specialty is Russian and German literature, and urging him to publish at least a few chapters in Tsukunft. Schneersohn, who lectures at German pedagogical institutes, is proof "that not all our Jewish scholars have to forsake Yiddish." Yiddish. German and Yiddish letterhead: Jakob Lestschinsky, Correspondent of "Jewish Daily Forward" in New York. RG 201, Abraham Liessin Papers, F652 Lestschinsky. (YIVO)
Lestschinsky published several studies analyzing the impact of World War I on Jewish life in Eastern and Central Europe. He also investigated and wrote about the state of Jewish trade in East European small towns in the 1930s and wrote several articles for YIVO-bleter on the mother tongues of the Jews of Poland as recorded in the 1931 census. He was among the pioneers of research on the Holocaust period: his Di yidishe katastrofe. Di metodes fun ir forshung (The Jewish Catastrophe: Methods of Research) was published in 1944, Balance Sheet of Extermination appeared in 1946, and Crisis, Catastrophe and Survival: A Jewish Balance Sheet, 1914-1948 was published by the Institute of Jewish Affairs of the World Jewish Congress in 1948. Lestschinsky also explored the phenomenon of antisemitism; in 1952 the second volume of Dapim le-;eker ha-sho"ah veha-mered (Pages in the Research of the Shoah and the Uprising, edited by Nachman Blumental) contained his article on anti-Jewish violence in Poland in 1935-1937. In this article he argued that the main cause of Polish antisemitism was economic competition in a context of economic crisis. In 1959, Lestschinsky moved to Israel; he died in Jerusalem.